Ιδού τα σταγονίδια της Θεσσαλονίκης

Η «εποχή Μήτσου» ξαναζεί στη Θεσσαλονίκη. Μια ομάδα αξιωματικών και ανδρών των ειδικών δυνάμεων της Αστυνομίας (ΕΚΑΜ) κινείται οργανωμένα στο χώρο της ακροδεξιάς, και δίνει το δικό της τόνο στα πολιτικά πράγματα της συμπρωτεύουσας.

Με εντολή του υπουργού Δημόσιας Τάξης Γιώργου Ρωμαίου, ο Α' υπαρχηγός της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ Δημήτριος Μητρόπουλος διεξάγει σχετική Ενορκη Διοικητική Εξέταση με βάση τις καταγγελίες του βουλευτή Επικρατείας του ΠΑΣΟΚ Παρασκευά Παρασκευόπουλου. Η υπόθεση ήρθε στη δημοσιότητα μετά τα επεισόδια που δημιούργησαν γνωστά ακροδεξιά στοιχεία της Θεσσαλονίκης, με την ανοχή των αστυνομικών δυνάμεων, έξω από το χώρο διεξαγωγήςτης ελληνοτουρκικής συνάντησης επιχειρηματιών στις 30 Οκτωβρίου.

Το ντοκουμέντο που φέρνει σήμερα στη δημοσιότητα η «Ε» είναι αδιάψευστος μάρτυρας των πεποιθήσεων αλλά και της δράσης αυτής της ομάδας. Πρόκειται για μια βιντεοταινία που γυρίστηκε στις 30 Απριλίου 1993 και εμφανίζει αξιωματικούς και άνδρες των ειδικών δυνάμεων της Αστυνομίας σε ένα υπαίθριο γλέντι στην περιοχή Θέρμης.

* Ολο το γλέντι γίνεται υπό τους ήχους ασμάτων της χούντας και συνθημάτων υπέρ του βασιλιά.

* Οι άνδρες επιδεικνύουν με περηφάνια το «πουλί» της χούντας στο κασκέτο τους.

* Γίνεται επίδειξη ασκόπων πυροβολισμών και «ανδρισμού».

* Εκτελείται βίαιη απομίμηση βάπτισης εις βάρος κάποιου γυμνού κρατούμενου, κατά πάσαν πιθανότητα λαθρομετανάστη.

Ολες αυτές οι παράνομες πράξεις εκτελούνται ενώπιον των αξιωματικών, οι οποίοι καθοδηγούν και ενθαρρύνουν τους άνδρες τους. Διακρίνονται ένας τότε αστυνόμος, ο τότε υπαστυνόμος και ένας τότε ανθυπαστυνόμος. Η δραστηριότητα αυτή δεν ήταν άγνωστη στην υπηρεσία. Αλλωστε, όπως αποδεικνύεται στη βιντεοκασέτα, οι αστυνομικοί αισθάνονται απολύτως ασφαλείς. Δεν διανοούνται ότι μπορεί κάποιος να αντιδράσει στο φιλοχουντικό παραλήρημά τους. Και απ' ό,τι φαίνεται, έχουν δίκιο: οι ίδιοι αξιωματικοί βρίσκονται σήμερα σε επιτελικές θέσεις της υπηρεσίας στη Θεσσαλονίκη, και έχουν προαχθεί σε υψηλούς βαθμούς. Ο ένας έχει γίνει μάλιστα αστυνομικός διευθυντής.

Από τις θέσεις τους ελέγχουν το σύνολο των ειδικών δυνάμεων της Θεσσαλονίκης, και βέβαια στρέφουν τη δράση των ανδρών τους προς τις κατευθύνσεις που αυτοί επιθυμούν. Τελευταίο κρούσμα, τα επεισόδια που οργάνωσαν φασιστικές και εθνικιστικές ομάδες στις 30 Οκτωβρίου.

Ο αστυνομικός διευθυντής των ΕΚΑΜ, μιλώντας στους άνδρες του που θα περιφρουρούσαν την ημερίδα της Ενωσης για τη Δημοκρατία στα Βαλκάνια (ΕΔΗΒ), τους ξεκαθάρισε ότι η «αντισυγκέντρωση» πρέπει να αντιμετωπιστεί ήπια και να μη γίνουν συλλήψεις σε καμιά περίπτωση.

Γνωρίζουμε τη συνέχεια. Η Αστυνομία παρέμεινε αδρανής, η ημερίδα διαλύθηκε από μια από τις μεγαλύτερες πολιτικές προβοκάτσιες των τελευταίων ετών. Μέσα σ' αυτό το κλίμα, δεν είναι δυνατόν να αντιδράσουν, όσοι άνδρες των ΕΚΑΜ Θεσσαλονίκης δεν επιθυμούν να ταυτίζονται με τη χούντα.

* Βλέπουν ανήμποροι τους ανωτέρους τους να διευκολύνουν τους συναδέλφους τους να συμμετέχουν σε συλλαλητήριο παραθρησκευτικών και ακροδεξιών οργανώσεων στον Λευκό Πύργο τον περασμένο Σεπτέμβριο.

* Διαπιστώνουν ότι γίνεται διακίνηση του φύλλου της «Χρυσής Αυγής» μέσα στην υπηρεσία, από συγκεκριμένα άτομα.

* Είναι υποχρεωμένοι να ανέχονται την προκλητική συμπεριφορά των ακροδεξιών. Ενας απ' αυτούς δεν χάνει ευκαιρία να επιδεικνύει παλιότερη φωτογραφία του με τη στολή του χουντικού σώματος των «Αλκίμων».

* Υφίστανται αδιαμαρτύρητα το ξύρισμα του κεφαλιού, το οποίο τους επιβάλλει ένας διμοιρίτης της παρέας των «εθνικοφρόνων», παρά τη σαφή απαγόρευση του αστυνομικού κανονισμού. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ε», η αποκαλυπτική βιντεοκασέτα έχει φτάσει στα χέρια του αρμόδιου υπουργού Δημόσιας Τάξης και τα ονόματα των οργανωτών του γλεντιού είναι γνωστά.

Ομως μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμιά επίσημη αντίδραση. Φαίνεται ότι το εύρος της ομάδας - και κυρίως οι διασυνδέσεις της με πολιτικούς και εκκλησιαστικούς παράγοντες - κρατούσαν μέχρι σήμερα δεμένα τα χέρια του κ. Ρωμαίου. Ανώτερος αξιωματικός της Αστυνομίας της Θεσσαλονίκης φέρεται να αντιδρά με συγκατάβαση στην υπόθεση: «Τα ξέρουμε αυτά, αλλά τι να κάνουμε; Στο κάτω κάτω της γραφής, όταν θέλουμε να κυνηγήσουμε λαθρομετανάστες, αυτούς στέλνουμε. Ποιοι θα πάνε;». Αυτή η «ρεαλιστική» τοποθέτηση του δημοκράτη αξιωματικού είναι εξίσου ανατριχιαστική.

Μας θυμίζει ότι είκοσι τρία χρόνια από τη μεταπολίτευση η Αστυνομία δεν έχει βρει τρόπο να συγκροτεί την επαγγελματική ευσυνειδησία των ανδρών της και επαφίεται στον φανατισμό και το αντριλίκι των χουντικών και των χρυσαυγιτών.

Και το χειρότερο: Βλέποντας τη συμπεριφορά των ανδρών αυτών, στους οποίους έχει ανατεθεί η φύλαξη των συνόρων μας, μας έρχονται στον νου οι αμέτρητες «τυχαίες εκπυρσοκροτήσεις» που έχουν θύμα τους κάποιον Αλβανό.

Η ζωή ενός «λαθρομετανάστη» δεν αξίζει βέβαια τίποτα μπροστά στο κέφι ενός «εθνικόφρονα» ΕΚΑΜίτη.

* Τα ονόματα των αστυνομικών είναι στη διάθεση της «Ε» και κάθε αρμοδίου που θα ενδιαφερθεί.



ΩΡΑ 14.20 Επίδειξη σκοπευτικής δεινότητας με περίστροφο και μαχαίρι. Σε λίγο θα εμφανιστούν δύο κρατούμενοι (λαθρομετανάστες;) τους οποίους υποχρεώνουν να πάρουν μέρος στο χορό
ΩΡΑ 14.47 Οι ΕΚΑΜίτες ρίχνουν το θύμα τους στα λασπόνερα. «Χριστός Ανέστη εκ νεκρών, θανάτω θάνατον πατήσας» (όλοι εν χορώ). Ακούγεται το άσμα «Να ζήσει ο Κωνσταντίνος»
ΩΡΑ 13.24 Το αρνί βγαίνει από τη φωτιά. Χορεύουν με τη σούβλα στο χέρι, κάτω από τους ήχους του άσματος «Τη νύχτα βγαίνει ο βασιλιάς». Οι αξιωματικοί κοστουμαρισμένοι καμαρώνουν μπροστά στο τραπέζι
ΩΡΑ 14.43 Κάποιος γυμνός κρατούμενος (Αλβανός;) «βαφτίζεται» σε ρέμα της περιοχής. Ακούγεται παρωδία ψαλμωδίας «Ευλογητός ο Θεός». Γέλια. «Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου Σου Κύριε». Του ρίχνουν ρετσίνα στο κεφάλι και του ζητούν να σταυροκοπηθεί. Αυτός δεν ξέρει και το κάνει ανάποδα. Ολοι γελάνε.
ΩΡΑ 11.20 Μέσα στο πουλμανάκι, η ομάδα των ειδικών δυνάμεων της Θεσσαλονίκης ξεκινάει την εκδρομή της. Παραμονή Πρωτομαγιάς 1993. Ο επικεφαλής ρωτά τον κάμεραμαν: «Αυτά γράφονται και σβήνονται ή μένουν;». Ενας άνδρας δείχνει κάτι στο κασκέτο του οδηγού, όλοι γελάνε. Θα καταλάβουμε σε λίγο. «Εδώ ρε, πάρε και τούτο δω», λέει ένας προς τον κάμεραμαν. Θέλει να φανεί το σήμα στο κασκέτο.
ΩΡΑ 12.04 Εχουν φτάσει ήδη στην εξοχή και απλώνουν τα φαγιά τους. Σουβλίζουν αρνί. Πίνουν κρασί και χαριεντίζονται. Αρχίζουν οι γυροβολιές υπό τους ήχους δημοτικής μουσικής
ΩΡΑ 12.06 Ενας ποζάρει με το σήμα της χούντας στο κασκέτο. Γελάει περήφανος. «Εντάξει, το παίρνουμε καλά το πουλί;».
ΩΡΑ 12.23 Το γλέντι έχει ανάψει για τα καλά. Στο κασετόφωνο παίζει το «Να μας ζήσει ο Κωνσταντίνος». Βγάζουν περίστροφα κι αρχίζουν να πυροβολούν στον αέρα.
ΩΡΑ 12.50 Μπροστά στο στρωμένο τραπέζι ένας ΕΚΑΜίτης τσιμπάει μεζέδες. Αρχίζει να πυροβολεί, μόλις μπαίνει στο κασετόφωνο το σουξέ «Ρε Γιώργο Παπαδόπουλε/ Για σένα μιλάει ο ντουνιάς/Για σένα καμαρώνει/ Βάστα τα κλειδιά/ Βάστα τα γερά». Ολοι χορεύουν και πυροβολούν με αυτόματα.
ΩΡΑ 12.24 Ο επικεφαλής σέρνει το χορό πυροβολώντας. Χορεύουν με τα περίστροφα και τα μπουκάλια της ρετσίνας. Στο βάθος ακούγεται η μοτορόλα στη διαπασών, αλλά κανείς δεν δίνει σημασία.
ΩΡΑ 12.40 Μπαίνουν τα «σκληρά» άσματα και όλοι σπεύδουν να χορέψουν: «Να μας ζήσει ο στρατός/Σπαντιδάκης Παττακός/Μακαρέζος Αγγελής/κι όλοι οι επιτελείς». Το καλαματιανό αυτό αρχίζει με την ακόλουθη στροφή: «Στις Εικοσιμία τ'Απρίλη/σηκωθήκανε έξι φίλοι/Του στρατού μας οι φωστήρες και του έθνους οι σωτήρες». Ακολουθεί «Τ'Αητού ο γιος».

 


(Ελευθεροτυπία, 10/11/1997)


 

www.iospress.gr