Η ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΪΣΤΟΡΙΑΣ ΩΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟΥ ΟΠΛΟΥ
 

Το νέο ραντεβού με την ιστορία

 

Οι πρόσφατες εκλογές είναι οι πρώτες που σημαδεύτηκαν τόσο πολύ από την πολιτική διαμάχη γύρω από την ιστορία. Αλλά για ποια "ιστορία" έγινε τόσο λόγος; Και ποιοί ήταν οι "ιστορικοί" που επέβαλαν αυτή την προεκλογική ατζέντα; 
 

Θύμα του πολυσυζητημένου βιβλίου Ιστορίας της ΣΤ' Δημοτικού θεωρείται από πολλούς αναλυτές ότι έπεσε η Μαριέττα Γιαννάκου, η οποία κατρακύλησε στη δέκατη θέση του ψηφοδελτίου της Νέας Δημοκρατίας στην Α' Αθηνών, και δεν μπόρεσε να εκλεγεί. Ανεξάρτητα από τη βασιμότητα αυτών των αναλύσεων, το σίγουρο είναι ότι κατά την προεκλογική περίοδο η πρώην υπουργός δέχτηκε πολλές επιθέσεις για την ευθύνη της στη σύνταξη και την κυκλοφορία του βιβλίου, ενώ μόνο από την αριστερά σημειώθηκε η ευθύνη της για την αντιμεταρρύθμιση που επιχείρησε στην ανώτατη εκπαίδευση.

Ακόμα και ο πρωθυπουργός την κάλυψε με την αναφορά στους «ταραξίες» για την πολιτική της απέναντι στους εκπαιδευτικούς και το φοιτητικό κίνημα, αλλά απέφυγε να συμμεριστεί την ευθύνη για το βιβλίο. Πολλοί συνάδελφοί της στο κυβερνών κόμμα την απαρνήθηκαν δημόσια, για να εξασφαλίσουν τη δική τους ασυλία απέναντι στις επιθέσεις των εθνικοφρόνων τηλεπαρουσιαστών για το βιβλίο.

Αν υπολογίσει κανείς τον τηλεοπτικό χρόνο που αφιερώθηκε τους τελευταίους μήνες σε συζητήσεις για το σχολικό αυτό βιβλίο και τον συγκρίνει με το χρόνο που αφιερώθηκε στα θεωρούμενα μεγάλα πολιτικά ζητήματα που εκκρεμούν (συμπεριλαμβανομένων των λεγόμενων «εθνικών») θα διαπιστώσει ότι τα ΜΜΕ και οι εκπρόσωποι των κομμάτων θεωρούν σημαντικότερες κάποιες διατυπώσεις σε ένα βιβλίο του Δημοτικού, παρά τις «λύσεις» που προτείνονται από τα κόμματα για το ασφαλιστικό, τα σκάνδαλα των ομολόγων και κυρίως την καλοκαιρινή καταστροφή της μισής Ελλάδας.

Η συζήτηση, μάλιστα, έγινε αφορμή για να ανοίξουν παράπλευρα «ιστορικά θέματα» και να τίθεται συνεχώς στην πολιτική ατζέντα η συμμόρφωση του ενός ή του άλλου κόμματος ή βουλευτή στις προδιαγραφές μιας «εθνικώς ορθής» ιστορικής επιστήμης.

«Study History, ρε»

Δεν είναι πρώτη φορά που η πολιτική διαμάχη επεκτείνεται στον τομέα της ιστορίας. Σχεδόν σε κάθε εκλογική αναμέτρηση σημειώθηκαν αντιπαραθέσεις γύρω από ιστορικά ζητήματα. Ομως, πρώτη φορά οι αντιθέσεις αυτές δεν αφορούν τη ζώσα ιστορία του τόπου, για την οποία κάθε κόμμα διατηρεί τις δικές του απόψεις, αλλά μακρινές ιστορικές περιόδους, για τις οποίες υποτίθεται ότι διαλέγονται μόνο οι επιστήμονες του κλάδου.

Δεν πρόκειται, δηλαδή, για αντιθέσεις που αφορούν το ρόλο της βασιλείας, τη χούντα ή -το πολύ- την Εθνική Αντίσταση και τον Εμφύλιο. Τώρα η πολιτική αντιπαράθεση επεκτείνεται στη Μικρασιατική Καταστροφή, την Επανάσταση του '21 και την Τουρκοκρατία. Πρωταγωνιστές και τροφοδότες της διαμάχης είναι για πρώτη φορά τα ίδια τα μέσα ενημέρωσης και κυρίως ορισμένες καλτ φυσιογνωμίες τηλεοπτικών εκπομπών.

Πρόκειται για ένα πολιτικό φαινόμενο που έκανε την εμφάνισή του πριν από δεκαπέντε χρόνια, την περίοδο της μαζικής υστερίας για το Μακεδονικό, την εποχή του περίφημου συνθήματος «Study History, ρε», το οποίο απηύθυναν οι ελληναράδες διαδηλωτές στους αμόρφωτους κουτόφραγκους.

Από εκείνη την εποχή άρχισαν να ξεφυτρώνουν και να ανθούν ποικίλες ομάδες, οργανώσεις και άτομα, τα οποία έταξαν για στόχο τους την «επανελλήνιση της Ελλάδας», μέσω της ανάδειξης αυτού που θεωρούσαν «προαιώνια δόξα» και «πραγματική ιστορία» της ελληνικής φυλής. Κοινό στοιχείο των ομάδων αυτών, η αναζήτηση κάποιας κρυφής ουσίας του Ελληνισμού, την οποία υποτίθεται ότι έχουν κρύψει οι ανθέλληνες που κυβερνούν την Ελλάδα. Με ό,τι αυτό σημαίνει, ορόσημο για την «αφελλήνιση» της χώρας θεωρείται από τους κύκλους αυτούς η μεταπολίτευση του 1974.


Πολιτική συνέπεια αυτής της οριοθέτησης είναι, βέβαια, η έμμεση απενοχοποίηση της χούντας, αλλά και η άμεση απόδοση ευθυνών στους «πολιτικούς» συλλήβδην, στο «πολιτικό κατεστημένο», το οποίο γρονθοκοπεί στη γνωστή αφίσα ο κ. Καρατζαφέρης.

Οι πρόσφατες εκλογές επιβράβευσαν το ρεύμα αυτό στέλνοντας στη Βουλή διακεκριμένους εκπροσώπους του που εκλέγονται με το ΛΑΟΣ. Ο γιος του Κώστα Πλεύρη εκλέχτηκε ασφαλώς χάρη στην επιρροή του πατέρα του στον ιδεολογικό αυτό χώρο.

Ο πατέρας Πλεύρης ήταν από τους πρώτους διδάξαντες «Ιστορία» από το φιλόξενο κανάλι του κ. Καρατζαφέρη, με την εκπομπή «Ιστορικές Μνήμες», πολύ πριν ο σημερινός αρχηγός του ΛΑΟΣ εμπνευστεί τη δημιουργία ενός γνήσια εθνικόφρονος κόμματος.

Σε πολλές εκπομπές εμφανίζεται μάλιστα ο ιδρυτής του κόμματος «4ης Αυγούστου» και γνωστός φιλοχιτλερικός να διδάσκει τον κ. Καρατζαφέρη για τον Μεγαλέξανδρο, την άλωση της Κωνσταντινούπολης κ.λπ.

Οι τηλε-εθνικιστές

Με την ανάπτυξη της ιδιωτικής τηλεόρασης και τη δημιουργία δεκάδων μικρών καναλιών τη σκυτάλη πήραν άλλες προσωπικότητες του χώρου της εθνικοφροσύνης, όπως ο ομοϊδεάτης του Πλεύρη και στη συνέχεια στέλεχος του ΛΑΟΣ Δημήτρης Καψάλας, ο Δημοσθένης Λιακόπουλος που πρόλαβε να κουμπαριάσει με τον κ. Καρατζαφέρη πριν τα σπάσουνε και πολλοί άλλοι. Ειδικά στη Θεσσαλονίκη οι εκπομπές αυτές ήταν δεκάδες και μάλιστα επαναλαμβάνονταν από κανάλι σε κανάλι. Πολύ γρήγορα βρέθηκε και ο τρόπος χρηματοδότησης αυτών των εκπομπών, μέσω της διακίνησης «εθνωφελών» ιστορικών βιβλίων και της έκδοσης ιστορικών περιοδικών.

*Δύο από τους τηλεπαρουσιαστές αυτούς βρίσκονται ήδη στη Βουλή: ο Αδωνις Γεωργιάδης και ο Κυριάκος Βελόπουλος. Αν και έχουν διαφορετική διαδρομή ο καθένας, οι απόψεις που προβάλλουν, συγκλίνουν.

*Κατ' αρχήν θεωρούν ότι αυτά που λένε και αυτά που πουλάνε είναι κάτι το ξεχωριστό. Ο κ. Γεωργιάδης έχει αναθέσει στον αδελφό του, κάθε μεσημέρι, να καλωσορίζει τους τηλεθεατές λέγοντας ότι πρόκειται για μια «συγκλονιστική εκπομπή» (17/3/06), για μια «ανεπανάληπτη εκπομπή» (13/7/06), για μια «επαναστατική» (22/3/07), «φανταστική» (10/9/07), «απίστευτη» (12/9/07) και «ιστορική εκπομπή» (14/9/07).

*Ανάλογη μετριοφροσύνη επιδεικνύει και ο κ. Βελόπουλος, ο οποίος παρουσιάζει ως «μνημειώδες» το βιβλίο που έχει γράψει ο ίδιος: «Γι' αυτό επιμένω στο δίτομο μνημειώδες έργο που πρώτη φορά γράφτηκε στην Ελλάδα από Ελληνα, με τον τίτλο "Διεκδικούμε". Δύο τόμοι. Τηλεφωνήστε τώρα για να το παραλάβετε. Τρία χρόνια έκανε για να γραφτεί ένα βιβλίο. Οχι άρπα κόλλα. Τρία χρόνια!» (10/5/02). Για ένα άλλο βιβλίο του ο κ. Βελόπουλος επιφυλάσσει τον πιο μετριοπαθή χαρακτηρισμό «εξαίρετο» («Να παρουσιάσω και πάλι το εξαίρετο αυτό βιβλίο "Ελλήνων Προϊστορία"»).

*Αν τη δεκαετία του '50 που μεσουρανούσαν οι πωλήσεις εγκυκλοπαιδικών και ιστορικών βιβλίων με δόσεις, εμφανιζόταν κάποιος πλασιέ που θα προσπαθούσε να πουλήσει μαζί και κάποιο δικό του βιβλίο ως «μνημειώδες», το λιγότερο που θα άκουγε θα ήταν ότι είναι ψώνιο. Ο τηλεθεατής, όμως, των πλασιέ των εθνικισμού δεν ξενίζεται καθόλου από τις υπερβολές. Εχει εξοικειωθεί με το συνεχές πέρασμα από τα σοβαρά θέματα στην ουφολογία και από τους κλασικούς συγγραφείς στους συνωμοσιολόγους.

*Χαρακτηριστικός είναι ο κατάλογος των σημαντικών συγγραφέων που κάνει η εκπομπή «Ελλήνων Εγερσις» των αδελφών Γεωργιάδη: «Οι γίγαντες του ελληνικού πνεύματος είναι ο Σωκράτης, ο Πλάτων, ο Αριστοτέλης, ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, ο Γιάννης Μακρυγιάννης και ο Σαράντος Καργάκος. Ολοι αυτοί δίνουν απάντηση σε αυτούς που προσπαθούν να μας μειώσουν καθημερινά» (17/3/06).

*Το κλειδί της επιτυχίας είναι η κινδυνολογία: «Η εκπομπή δίνει έναν τιτάνιο αγώνα ενάντια στον αφελληνισμό που συστηματοποιημένα πια επιχειρείται στην πατρίδα μας», μας λέει ο Λεωνίδας Γεωργιάδης (11/9/06). «Θα ειπωθούν πράγματα που δεν τα 'χετε ξανακούσει. Η Ελλάς βάλλεται από παντού. Η πατρίδα μας πεθαίνει πνευματικά» (12/9/07).

*Από τη δική του πλευρά ο κ. Βελόπουλος προσθέτει: «Θέλουν να μας οδηγήσουν σε εθνικό τέλμα, συνειδησιακό τέλμα θα έλεγα. Να μην έχουμε ιστορική γνώση και ιστορική συνείδηση. Εμείς λέμε ένα μεγάλο όχι, όμως».

*Για να πείσουν τους υποψήφιους πελάτες τους φτάνουν να ισχυριστούν ότι τα βιβλία που πουλάνε είναι «περίπου» απαγορευμένα: «Η εκπομπή παρουσιάζει βιβλία τα οποία σχεδόν έχουν απαγορευτεί στις μέρες μας», μας λέει ο Λεωνίδας Γεωργιάδης, «αν και είναι τα ωραιότερα βιβλία τα οποία κυκλοφορούν στην ελληνική βιβλιαγορά» (26/2/07). Και επιμένει: «Παρουσιάζουμε βιβλία τα οποία ταράζουν τα νερά, γι' αυτό είναι σχεδόν απαγορευμένα» (12/3/07). «Μια εκπομπή που παρουσιάζει τα ωραιότερα βιβλία, τα σημαντικότερα πονήματα, αν και ξέρετε είναι αυτά τα οποία τα έχουν απαγορεύσει οι γνωστοί κύκλοι. Εμείς εδώ όχι μόνο δεν τα έχουμε απαγορεύσει, αλλά τα προωθούμε» (22/3/07).

*Ο κ. Βελόπουλος έφτασε, μάλιστα, στο σημείο να γράφει στον υπότιτλο του βιβλίου του «Η Ελλάδα αιμορραγεί» ότι πρόκειται για «Το απαγορευμένο βιβλίο για τους Ελληνες».

Φυσικά ουδέποτε απαγορεύτηκε αυτό το βιβλίο, το οποίο ο συγγραφέας οφείλει σε πληροφορίες που του έδωσαν -μεταξύ άλλων- ο Καψάλης (του «Στόχου»), οι χουντικοί Χολέβας και Γεωργαλάς και οι τεταρταυγουστιανοί Πλεύρης και Δενδρινός.

*Το αστείο είναι ότι υπάρχει άλλο βιβλίο του κ. Βελόπουλου («Δίας και Ιησούς») το οποίο έσπευσε να αποσύρει ο ίδιος κακήν κακώς όταν κατάλαβε ότι θα θεωρηθεί αιρετική η προσπάθεια αναζήτησης της γήινης (και φυσικά ελληνορωμαϊκής) ρίζας του Χριστού. Μπροστά στον κίνδυνο να χάσει το μισό του κοινό, ο κ. Βελόπουλος προχώρησε στην αδιανόητη αυτολογοκρισία, πραγματοποίησε μάλιστα και ανοιχτή εκδήλωση στο Βελίδειο (στις 23/2/03, παρόντος του «Αδώνιδος») για να δηλώσει έμπρακτα τη μεταμέλειά του και να επιβεβαιώσει τα ορθόδοξα φρονήματά του.

*Ολοι οι τηλε-εθνικιστές θεωρούν ότι επιτελούν ένα είδος εθνικού έργου, μια βαριά «εθνική αποστολή» που τους έχει ανατεθεί άνωθεν.

*Απ' αυτή την άποψη θυμίζουν έντονα τους τηλε-ευαγγελιστές στις ΗΠΑ. «Αν 10 εκατομμύρια Ελληνες γνώριζαν ιστορία», έλεγε το 2002 ο κ. Βελόπουλος, «αν δεν χρειαζόταν εγώ να λέω διαβάστε ιστορία ή πάρτε αυτό το βιβλίο θα 'ταν πιο εύκολα τα πράγματα Συνέλληνες».

Και τότε τι θα πούλαγε; «Οταν μου λέτε ότι με τις ιδέες μου πουλάω βιβλία, αυτό είναι ύβρις», επιμένει. Και εξηγεί: «Στο κάτω κάτω δεν πουλάω ούτε Dixan ούτε απορρυπαντικά, για να μην πω καμιά άλλη κουβέντα».

*Παρόμοιες θέσεις εκφράζει και ο Α. Γεωργιάδης: «Την προβολή των βιβλίων δεν τη θεωρώ εμπορική πράξη. Την θεωρώ πολιτική πράξη. Διότι με αυτό τον τρόπο, με τα βιβλία που δείχνουμε προσπαθούμε να ξυπνήσουμε συνειδήσεις, και να κάνουμε τους συμπολίτες μας να καταλάβουν πέντε πράγματα παραπάνω» (18/9/07).

Βέβαια, όταν σφίγγουν τα πράγματα, ο κ. Γεωργιάδης ξεχνάει τα μεγάλα λόγια για «πολιτικές πράξεις» και ισχυρίζεται ότι απλώς πουλάει βιβλία. Οταν αποκαλύψαμε τη σκανδαλώδη προβολή του υμνητικού για τον Χίτλερ και τους ναζί αντισημιτικού βιβλίου του Κώστα Πλεύρη στην εκπομπή «Ελλήνων Εγερσις», ο κ. Γεωργιάδης μας απάντησε ότι «δεν είναι εκατομμυριούχος» και το «εμπορεύεται όπως όλοι». Αλλά αν είναι απλοί έμποροι, ποιος θα μας «επανελληνίσει»;
 

Οι νέοι γενίτσαροι


*Δυστυχώς, υπάρχουν και τα σοβαρά. Στην καμπάνια για το βιβλίο Ιστορίας πρωταγωνίστησαν δύο εφημερίδες: το «Πρώτο Θέμα» των Μάκη Τριανταφυλλόπουλου και Θέμου Αναστασιάδη και «Το Παρόν» του Μάκη Κουρή. Αφήνοντας στον υπόλοιπο τύπο την «αποστασιοποιημένη» αντιμετώπιση του ζητήματος ως διαμάχης μεταξύ ιστορικών ή εν γένει φιλιστόρων, τα κυριακάτικα αυτά έντυπα ευθύς εξ αρχής στρατεύτηκαν στην υπόθεση της καταπολέμησης του «εσωτερικού εχθρού» που επιβουλεύεται τα ιερά και όσια της εθνικής μας μυθολογίας. Κοινή συνισταμένη της εκστρατείας ήταν η ανάδειξη της απόσυρσης «του βιβλίου» σε κεντρικό πολιτικό διακύβευμα της επερχόμενης εκλογικής αναμέτρησης.

*Το «Παρόν» υπήρξε το έντυπο στο οποίο διοχετεύθηκαν τόσο το αρχικό σχέδιο (18/3/07) όσο και το τελικό πόρισμα (6/5/07) της Ακαδημίας κατά του βιβλίου, όσο και οι αντίστοιχες «παρατηρήσεις» της Ιεράς Συνόδου (1/4/07), μαζί με τις περισσότερες από τις πολιτικοϊδεολογικές «πλατφόρμες» με βάση τις οποίες ξεδιπλώθηκε η κινητοποίηση του «εθνικού χώρου».

*Το «Πρώτο Θέμα», πάλι, με την υψηλή κυκλοφορία του, εκλαΐκευσε αυτή τη γραμμή επιτρέποντάς της να βγει από το περιθώριο των συνήθως (και κάποτε κατ' επάγγελμα) «εθνικά επαγρυπνούντων».

*Ηδη από τις 11 Μαρτίου, το «Παρόν» έθετε πρωτοσέλιδα το ερώτημα: «Τι σημαίνει η σιωπή σας κ. Καραμανλή για το βιβλίο της Ιστορίας;», ενώ ανήμερα της εθνικής γιορτής τον καλούσε να αποσύρει το βιβλίο: «Μετά την Ακαδημία, κύριε πρωθυπουργέ, γράψε και συ Ιστορία».

*Τρεις μήνες αργότερα, το ρητορικό ερώτημα της εφημερίδας έχει γίνει σαφέστερο: «Ποιος κυβερνά; Ο Καραμανλής ή η Γιαννάκου;» (1/7/07). Οσο για το νόημα της όλης αναμέτρησης, αυτό είχε διευκρινιστεί από πολύ νωρίς: «Την εποχή που σπάνε ταμεία διεθνώς ταινίες για τον "Αλέξανδρο", για την "Τροία" και για τους "Σπαρτιάτες του Λεωνίδα", εμείς υποβαθμίζουμε τα ηρωικά πρότυπα στη διδασκαλία των ελληνικών σχολείων. Πέραν όλων των άλλων, η "φιλοσοφία" του "αμαρτωλού" βιβλίου είναι και εκτός εποχής. Δεν είναι μεταρρύθμιση, είναι αναχρονισμός. Και δεν βοηθά τη Ν.Δ. να συναντήσει τον "μεσαίο χώρο". Την καθιστά "ουρά των ακραίων"...» (11/3/07).

*Ως εκ τούτου, διαβάζουμε, «η κυβέρνηση έχει δυο απλές επιλογές: Είτε θα καταργήσει πλήρως το "αμαρτωλό σχολικό βοήθημα", θα ενώσει την κοινωνική της βάση και θα διασπάσει τους αντιπάλους της. Είτε θα επιμείνει πεισματωδώς στο "αμαρτωλό" βοήθημα (με κάποιες "κοσμητικές" τροποποιήσεις), θα διασπάσει τη βάση της και θα συσπειρώσει τον κόσμο εναντίον της. Μεγάλα παιδάκια είναι. Ας αποφασίσουν...».

*Ακριβώς στην ίδια γραμμή, αλλά με περισσότερο ευχώνευτη φρασεολογία, θα κινηθεί η παρέμβαση και του «Πρώτου Θέματος»: «Η... αυτοκτονία της Ιστορίας μας άρχισε από τη Στ' Δημοτικού», μας πληροφορεί στις 11/3/07, κάνοντας λόγο για «βιβλίο τερατούργημα», «ανιστόρητο και προκλητικό» ή ακόμη και «προδοτικό».

*«Αν είναι τα παιδιά να μαθαίνουν την ελληνική ιστορία όπως διδάσκεται από το βιβλίο της Στ' Δημοτικού, καλύτερα να κάνουν καμιά κατάληψη», αποφαίνεται στο ίδιο φύλλο ο συνεκδότης του εντύπου, Θέμος Αναστασιάδης. «Απ' το να τους μαθαίνουν ότι δεν υπήρξε το κρυφό σχολειό, καλύτερα να 'χουμε κλειστό σχολειό».

*Σε μια έκρηξη δημοκρατικότητας, ο ίδιος πρότεινε ως «λύση» για την («αριστερών πεποιθήσεων») καθηγήτρια Μαρία Ρεπούση «και τους ομοίους της», «αντί να πάνε φυλακή, να πάρουν μεταγραφή: π.χ. στο πανεπιστήμιο του Ντενκτάς στα Κατεχόμενα ή στο "Ιδρυμα Κεμάλ Ατατούρκ"».

*Οσο για τις πολιτικές διαστάσεις του εγχειρήματος, αποσαφηνίζονται στις 18 Μαρτίου: «Ο Κώστας Σημίτης πλήρωσε πολύ βαριά εκλογικά την ιδεοληψία των υπουργών του με το θέμα των ταυτοτήτων. Τον ίδιο κίνδυνο αρχίζει να διατρέχει και ο Κώστας Καραμανλής αν αφήσει ανιστόρητους, εμπαθείς και φανατικούς να προβάλλουν ως κυβερνητική επιλογή το σχολικό βιβλίο το οποίο προσβάλλει την ψυχή όλων των Ελλήνων».

*Οι δημοσκοπήσεις επιστρατεύονται ως μέσο πίεσης προς τους πολιτικούς: Ανήμερα της 25ης Μαρτίου, το «Πρώτο Θέμα» μας ενημερώνει πρωτοσέλιδα ότι το 90% του λαού απαιτεί «να αλλάξει το βιβλίο της ντροπής». Ο λόγος για τηλεφωνικό γκάλοπ της Metron Analysis, σύμφωνα με το οποίο το 67,2% των ερωτηθέντων (και το 79,1% των ψηφοφόρων της Ν.Δ.) υποστηρίζει ότι το επίμαχο εγχειρίδιο «διαστρεβλώνει την ελληνική ιστορία», ζητώντας σε ποσοστό 31,3% «να καταργηθεί» και σε 53,6% «να γίνουν αλλαγές».

Το αστείο είναι ότι, το ίδιο ακριβώς κοινό, δηλώνει κατά 30% «καθόλου» και κατά 31,6% «όχι και τόσο» ενημερωμένο για το θέμα! Νόμος είναι το «δίκιο» του άσχετου...

*Δεν θα μπορούσε να λείπει και η «επανίδρυση του κράτους». Η μακαρθική ιδέα να εκκαθαριστούν τα πανεπιστήμια (και η εκπαίδευση γενικότερα) από το μίασμα των αριστερών επιστημόνων που δηλητηριάζουν τη νέα γενιά αμφισβητώντας την εθνικόφρονα μυθολογία αποτελεί ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο της αρθρογραφίας του Αναστασιάδη:

«Μ' ενοχλεί ότι το σύστημα επιτρέπει να γράφεται η Ιστορία μας από τέσσερεις-πέντε περιθωριακούς εκπαιδευτικούς, των οποίων οι πεποιθήσεις και οι ιδεοληψίες έρχονται σε σύγκρουση με το 90% τουλάχιστον των Ελλήνων! Από πότε επιτρέπεται σε καταφανώς προκατειλημμένα άτομα να διαμορφώνουν κυριολεκτικά τα μυαλά των παιδιών με τις καθαρά ενδοτικές, αν όχι πρακτόρικες απόψεις τους;» (25/3/07). «Αν δεν αποκλειστούν οριστικά από τη συγγραφή σχολικών βιβλίων (και το διδακτικό έργο) οι συγκεκριμένοι φορείς ψευτοϊστορικών απόψεων με κοινή συνισταμένη τον ενδοτισμό και το νεο-ραγιαδισμό, τότε μακροπρόθεσμα θα έχουμε πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα» (8/4/07).

*Ο Καραμανλής καλείται να «στείλει τους νέους γενίτσαρους μια και καλή στα σπίτια τους. Οχι βιβλίο να μη... διορθώσουν, αλλά να μην ξαναδιδάξουν ούτε ένα παιδί». Με την επανακαθιέρωση, προφανώς, του πιστοποιητικού κοινωνικών φρονημάτων ή του Berufsverbot αλά γερμανικά...

*Καταφανώς επικίνδυνη για τη δημοκρατία, η καμπάνια αυτή έχει, ωστόσο, και την ξεκαρδιστική της διάσταση -από την επιστράτευση του Δημοσθένη Λιακόπουλου ως «ειδήμονα» περί του βιβλίου στον Alpha (6/3/07) μέχρι τον ισχυρισμό του Αναστασιάδη ότι «στην Ιστορία δεν έχει υπάρξει ούτε ένα (1) φωτογραφικό ντοκουμέντο ή επίσημη μαρτυρία» που να πιστοποιεί «ότι και οι Ελληνες κάναμε αγριότητες εναντίον των Τούρκων» (8/4/07).

*Το πιο χαριτωμένο είναι, ωστόσο, η προσπάθεια του «Πρώτου Θέματος» να μορφώσει εθνοπρεπώς το κοινό, διανέμοντας την 24τομη «Ιστορία των Ελλήνων» που λίγο νωρίτερα είχε μοιράσει η «Ε».

Αν, ωστόσο, οι επίδοξοι Μακάρθι έμπαιναν στον κόπο να ξεφυλλίσουν έστω το εν λόγω συλλογικό πόνημα, θα ανακάλυπταν ανάμεσα στους συγγραφείς και τα κείμενά του ό,τι ακριβώς καταγγέλλουν...




Τα σύνορα της άγνοιας


Στην Ιστορία, ως γνωστόν, η τραγωδία επαναλαμβάνεται συνήθως ως φάρσα. Τι γίνεται, όμως, όταν και το αρχικό γεγονός δεν ξεπερνά το επίπεδο της φαρσοκωμωδίας;

*Μια πρώτη απάντηση στο ερώτημα παίρνουμε από το πρόσφατο προεκλογικό «σκάνδαλο» γύρω από ένα ακόμη σχολικό βιβλίο Ιστορίας.

Πέντε μέρες πριν από τις εκλογές, το «Εθνος» ανέδειξε σε πρωτοσέλιδο κύριο θέμα το «εθνικό φάλτσο» του νέου εγχειριδίου της Γ' Λυκείου. Μεταξύ άλλων, το βιβλίο κατηγορείται ότι κάνει λόγο για αγριότητες (και) του ελληνικού στρατού στη Μικρασία, ότι δεν αναφέρει τη «γενοκτονία» των Ποντίων (που -ειρήσθω εν παρόδω- έχει «αναγνωριστεί» από τη Βουλή, όχι όμως κι από την επιστημονική κοινότητα των ελλήνων ιστορικών), ότι με την αποστασιοποιημένη γραφή του «εξισώνει» έλληνες και βούλγαρους αντάρτες του Μακεδονικού Αγώνα, κυρίως όμως ότι περιέχει χάρτη της κατοχικής Ευρώπης (με τα κατά τόπους θύματα του Ολοκαυτώματος), όπου απεικονίζεται γεωγραφική περιοχή με το όνομα «Μακεδονία» εκτός ελλαδικής επικράτειας και «τα σύνορα της Ελλάδας εμφανίζονται να φτάνουν σχεδόν μέχρι τις Σέρρες». Ο τίτλος του άρθρου μάς πληροφορούσε πως «Η Μαριέττα ακρωτηρίασε την Ελλάδα στην Ιστορία Γ' Λυκείου».

*Το «αποκαλυπτικό» δημοσίευμα συνυπέγραφε ο διπλωματικός συντάκτης της εφημερίδας Νίκος Μελέτης. Στην περίπτωση του βιβλίου της ΣΤ' Δημοτικού, ο αντίστοιχος θόρυβος είχε ξεκινήσει σε μεγάλο βαθμό από έναν έλληνα πανεπιστημιακό της αλλοδαπής που, εκτός από «ο εξυπνότερος Ελληνας της υφηλίου» (κατά δήλωσή του), τυγχάνει και «στρατηγικός σύμβουλος» του ελληνικού και του κυπριακού ΥΠΕΞ.

Μετά τα δημοκρατικά δικαιώματα των μειονοτικών ελλήνων πολιτών, ήρθε φαίνεται η ώρα και για την εκπαίδευση των Ελληνόπουλων να υπαχθεί -άτυπα αλλά αποφασιστικά- στον έλεγχο μηχανισμών και υπηρεσιών που από τη συνταγματική τάξη δεν έχουν καμιά σχετική αρμοδιότητα.

*Από τεχνική άποψη, πηγή της «αποκάλυψης» υπήρξε το εκλογικό επιτελείο του ΠΑΣΟΚ, που προσδοκούσε ότι έτσι θα πλήξει τη Ν.Δ. Εξ ού και η έμφαση στο υποτιθέμενο «εθνικό έλλειμμα» του βιβλίου, κι όχι σε κάποιες προβληματικές πτυχές του -όπως η συγγραφή του με απευθείας ανάθεση από το τρίο των επίσημων κομματικών ιστορικών της Ν.Δ. (Κων/νος Σβολόπουλος, Ιωάννης Κολιόπουλος, Ευάνθης Χατζηβασιλείου) ή η αναπαραγωγή μιας εξόφθαλμα παραταξιακής προπαγάνδας σε θέματα όπως η δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη.

*Οι δηλώσεις που συνοδεύουν το δημοσίευμα αποδεικνύουν του σχεδιασμού το αληθές, αλλά και την ασύγγνωστη ημιμάθεια των κινδυνολογούντων. «Οι μάσκες έπεσαν», δήλωσε π.χ. με στόμφο ο Χάρης Καστανίδης. «Οι δήθεν εθνικόφρονες της Δεξιάς έδειξαν σήμερα το πραγματικό τους πρόσωπο. Στο χάρτη αυτό η Ελλάδα εμφανίζεται ακρωτηριασμένη, τα σύνορα σταματούν στην Καβάλα και η περιοχή των Σκοπίων φέρει το όνομα Μακεδονία. Η κυβέρνηση της Ν.Δ. και ο Καραμανλής προχωρούν στη στρέβλωση της ιστορικής αλήθειας αποδεικνύοντας τη βαθιά τους υποκρισία και το πόσο εθνικά επικίνδυνοι είναι».

*Από κοντά και οι άμεσα ενδιαφερόμενοι: «Στο συγκεκριμένο χάρτη τα σύνορα της Ελλάδας υποχωρούν, αφήνοντας εκτός της ελληνικής επικράτειας μεγάλο τμήμα της Ανατολικής Μακεδονίας και ολόκληρη τη Θράκη», διαβάζουμε στην «Αλφα Ενα» του Καρατζαφέρη (15/9/07). «Κάποιοι σε μια προσπάθεια να περάσουν εντέχνως τις δυσμενείς για τη χώρα μας και την Ιστορία μας εξελίξεις, αλλοιώνουν εκ νέου τα σύνορα».

Στοιχειώδης γνώση του ιστορικού παρελθόντος αρκεί, βέβαια, για να διαπιστώσει κανείς τη φαιδρότητα του όλου «σκανδάλου». Πολύ απλά, μεταξύ 1941 και 1944 τα σύνορα της κατεχόμενης Ελλάδας έφταναν όντως μέχρι το Στρυμόνα (κι όχι μέχρι τις Σέρρες ή την Καβάλα, όπως έσπευσαν να συμπεράνουν οι -υποτίθεται φιλίστορες- «αγανακτισμένοι»), αφού η Ανατολική Μακεδονία και η Θράκη είχαν παραχωρηθεί από το Γ' Ράιχ στη Βουλγαρία. Οσο για τα γεωγραφικά σύνορα της (ευρύτερης) Μακεδονίας, όλοι οι χάρτες και τα βιβλία που εκδόθηκαν στη χώρα μας πριν από το 1992 τα τοποθετούν πολύ βορειότερα των ελληνικών συνόρων. Δύσκολα, όμως, θα μπορούσε να βγει εκλογική υπεραξία από μια τέτοια παραδοχή. Καλύτερα, λοιπόν, να θεωρηθεί αληθινό ό,τι μοιάζει -ή πλασάρεται- σαν «εθνικό»...




ΔΕΙΤΕ

«Ελλήνων Εγερσις»
Η μεσημεριανή εκπομπή τηλε-πωλήσεων των αδελφών Γεωργιάδη, στο κανάλι του κ. Καρατζαφέρη, η οποία κατά δήλωσή τους είναι συγκλονιστική, ιστορική και απίστευτη. Επί μέρες πρόβαλλε το τρέιλερ της ταινίας «300» για να ανεβάσει την τεστοστερόνη των τηλεθεατών της (δήλωση Α. Γεωργιάδη). Ο βουλευτής του ΛΑΟΣ διατηρούσε παρόμοια εκπομπή τηλεπωλήσεων και σε άλλα κανάλια.

«Ελληνόραμα»
Η εκπομπή τηλεπωλήσεων του Κυριάκου Βελόπουλου στο Τηλεάστυ. Αποτελεί συνέχεια πολλών παρόμοιων εκπομπών σε μικρά κανάλια της Θεσσαλονίκης, ανάμεσά τους και το περιβόητο Best του κ. Χρηστίδη.



ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ

http://www.georgiadesbooks.com
Ο δικτυακός τόπος των εκδόσεων Γεωργιάδη. Στον κατάλογο που προσφέρεται στους αναγνώστες περιλαμβάνονται δίπλα στις κατηγορίες «παιδικά», «αρχαίοι συγγραφείς», «φιλοσοφία», κ.λπ., οι ειδικές κατηγορίες «αποσυμβολισμός» (;), «κοσμοεξουσιασμός» (;), «Μυστική Ελλάδα» (;). Αντιγράφουμε από τα περιεχόμενα ενός βιβλίου που υπάγεται σ' αυτές τις κατηγορίες: «Μετά από πολύχρονη έρευνα ο συγγραφέας καταθέτει μια ολοκληρωμένη εργασία, διανθισμένη με αποκαλύψεις και συγκλονιστικά στοιχεία. Τολμά και διεισδύει στα άδυτα της απαγορευμένης τεχνολογίας. Αποκαλύπτει τα μυστικά της και ξεσκεπάζει τη συνωμοσία ενάντια στο μέλλον της ανθρωπότητας». Στις «προσφορές» των εκδοτών ξεχωρίζουμε τρίτομο έργο που «αναλύει τη θεραπεία της ψυχής, όπως αυτή επιτυγχανόταν μέσα από την εναρμόνιση με το σύμπαν στη θόλο της Επιδαύρου».

http://www.liako.gr
Το ηλεκτρονικό βιβλιοπωλείο του Δημοσθένη Λιακόπουλου περιλαμβάνει πολλές προσφορές για τους οπαδούς της ιδιότυπης παραϊστορίας, αλλά και video του ίδιου με διάφορες προσωπικότητες του εθνικού χώρου (Ψωμιάδη, Παπαθεμελή, Παπατσάκαλο).

 

 

 

Ελευθεροτυπία, 23/9/2007

 

www.iospress.gr