ΤΟ ΓΚΑΖΙ ΜΕ ΜΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΕΝΑ ΦΕΚ ΕΓΙΝΕ… ΚΑΠΝΟΣ
 

Τεχνόπολις: τα εν Δήμω μη εν δήμω
 

Η οικονομική κρίση δεν μοιάζει να αγγίζει -ακόμα- τον Δήμο της Αθήνας που κατανέμει με γαλαντομία την περιουσία του στις όλο και περισσότερες Α.Ε. που ιδρύει. Η μετατροπή της δημοτικής επιχείρησης Τεχνόπολις σε κοινή Α.Ε. είναι το τελευταίο επίτευγμα του κ. Κακλαμάνη.

Με εκκωφαντική σιωπή απάντησε ο Δήμος Αθηναίων στο δημοσίευμα του Ιού «Το City του Ν. Κακλαμάνη» (7.3.2010), στο οποίο παρουσιάστηκε ο νόμιμος τρόπος μεταφοράς δημοτικών κονδυλίων στις νυν πολυτελείς «ιδιόκτητες» Α.Ε. και πρώην εταιρείες του Δήμου. Καμιά απάντηση δεν δόθηκε για τους φωτογραφικούς διαγωνισμούς και τις απευθείας αναθέσεις, για τις παρακάμψεις νόμων, για το δάνειο των 50 εκ., για τις πολυθεσίες των συμβούλων και τους διορισμούς και τέλος για τη νεοσυσταθείσα «Τεχνόπολις ΑΕ», το παρελθόν και το μέλλον της. Μάλιστα ο δήμαρχος, σε συνέντευξή του στο ραδιοσταθμό Flash, δήλωσε ότι ως υπουργός Υγείας «τακτοποίησε» τα 2 δις χρέη των νοσοκομείων. Δεν εξήγησε βέβαια ότι αυτή η τακτοποίηση δεν ήταν παρά μια υπουργική απόφαση του τότε υπ. Οικονομικών και ότι σε τίποτα δεν είχε να κάνει με μια διαφορετική πολιτική στον «αδηφάγο» τρόπο λειτουργίας των νοσοκομείων και των προμηθειών. Κάπως έτσι «τακτοποίησε» και τα του Δήμου, με τη μέθοδο του αυτόματου κλεισίματος της μαύρης τρύπας, των αθρόων προσλήψεων (κατά προτίμηση δημοσιογράφων), των δανείων, των μετατροπών της δημοτικής περιουσίας σε Α.Ε. κλπ. Η εικόνα του «νοικοκυρέματος» Κακλαμάνη δεν διαφέρει σε τίποτα από όλες εκείνες τις εικόνες των δήμων που αποτελούν, σύμφωνα με ανεξάρτητες αρχές, φυτώρια διαφθοράς στην Ελλάδα.

Ενώ όμως η σιωπή επιλέχτηκε προς τα έξω δεν ίσχυσε το ίδιο και προς τα μέσα, όπου στις συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου (9.3.2010 και 22.3.2010) οι «κεραυνοί» της πλειοψηφίας (με ακραίους χαρακτηρισμούς και σχόλια περί πληρωμένων δημοσιογράφων και δημοτικών συμβούλων ακόμα και δια στόματος δημάρχου) έπεσαν επιλεκτικά πάνω στο κεφάλι του Φώτη Προβατά της Ανοιχτής Πόλης, υποδεικνύοντάς τον σαν «υπαίτιο» του δημοσιεύματος του Ιού και μάλιστα με πολύ προσβλητικό τρόπο. Μια και το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε να διαγράψει τα επεισοδιακά πρακτικά της τελευταίας συνεδρίασης θα αρκεστούμε σε εκείνα της προηγούμενης (9 Μαρτίου 2010), που άλλωστε ήταν εξίσου «αποκαλυπτικά».

Ο Φώτης Ιγνατίου, πρόεδρος της Α.Ε. Τεχνόπολις που πρόσφατα κι αυτή έπαψε να είναι δημοτική επιχείρηση, επιτέθηκε σφοδρότατα στο σύμβουλο της Ανοιχτής Πόλης: «Το πρόβλημα του κ. Προβατά είναι ένα και μοναδικό και το λέω δημοσίως. Ηταν Αντιπρόεδρος μέχρι πρότινος στην Αναπτυξιακή Εταιρεία και έπαιρνε 1.200 ευρώ. Από τη στιγμή που βγήκε, έχει πρόβλημα. Αυτό είναι το μόνο πρόβλημά του». Και η απάντηση του Φώτη Προβατά: «Σας έχει δηλωθεί εδώ πέρα δημοσία επανειλημμένα, ότι αυτή η συνολική αποζημίωση πηγαίνει στη δημοτική κίνηση. Τέτοια βρόμικα επιχειρήματα εμάς τoυλάχιστoν δε μας πιάνουν, δεν κολλάνε πάνω μας και δε μας χαρακτηρίζουν».

Είπε όμως και πολλά άλλα ο κ. Ιγνατίου όπως θα δούμε παρακάτω. Χαρακτήρισε τον Φώτη Προβατά ψεύτη και προβοκάτορα και αποφάνθηκε με την εισοσιτριάχρονη δημοσιογραφική του πείρα ότι το δημοσίευμα του Ιού δεν ήταν έρευνα. Οι σύμβουλοι της αντιπολίτευσης (πλην του εκπροσώπου της παράταξης του ΚΚΕ) έσπευσαν να υπερασπιστούν τον κ. Προβατά, αλλά ακόμα και ορισμένοι σύμβουλοι της συμπολίτευσης προσπάθησαν να «κρατήσουν» τους ωρυόμενους συναδέλφους τους.

Δια χειρός ...προέδρου

Δεν θα μπούμε στον πειρασμό να ρωτήσουμε πώς μπορεί να συνδυάζει κάποιος την αντικειμενική «δημοσιογραφική» του άποψη, όντας παράλληλα δημοτικός σύμβουλος (Κακλαμάνη), πρόεδρος της Τεχνόπολις ΑΕ, αντιπρόεδρος της ΠΟΔΑ (πνευματικό κέντρο) κλπ. Την απάντηση δίνει ο ίδιος ο κ. Ιγνατίου στην ιστοσελίδα του, διαφημίζοντας από μόνος του τις «πολλαπλές» αρμοδιότητές του. Εκτός από τα αυστηρά κομματικά του πόστα (ΜΑΚΙ, ΟΝΝΕΔ, ΝΔ) και τις δημοσιογραφικές του έρευνες στον Αδέσμευτο Τύπο, γράφει για τον εαυτό του στο βιογραφικό του (το 2008) ότι: «Είναι ειδικός συνεργάτης και σύμβουλος σε εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων και επικοινωνίας σε ό,τι αφορά τη δημοσιοποίηση θεμάτων Υγείας. Εταιρείες, οι οποίες έχουν αναλάβει την επικοινωνιακή τακτική όλων σχεδόν των φαρμακευτικών εταιρειών που υπάρχουν στην Ελλάδα. Σήμερα θεωρείται από τους πλέον ενημερωμένους δημοσιογράφους στα θέματα αυτά και βρίσκεται σε συνεχή επαφή με όλα τα εμπλεκόμενα πρόσωπα και φορείς του χώρου της υγείας»! Ηταν εκπρόσωπος των φαρμακευτικών εταιρειών, έκανε ρεπορτάζ υγείας, έγινε και εκπρόσωπος Τύπου του ΙΑΣΩ, έγινε και αντιπρόεδρος του Νοσοκομείου Παίδων Αγία Σοφία, ενώ σήμερα έχει στρέψει πλέον την προσοχή του στον Δήμο και στην εταιρεία στην οποία διορίστηκε πρόεδρος, την Τεχνόπολις ΑΕ.

Είναι λοιπόν λίγο άκομψο ο συγκεκριμένος πολυπράγμων σύμβουλος να εγκαλεί τον οποιονδήποτε για προσωπικά συμφέροντα, χαρακτηρίζοντάς τον ψεύτη και προβοκάτορα έστω και αν ο ίδιος για άγνωστους λόγους έχει καταργήσει τη διαφωτιστική ιστοσελίδα του ή έχει πάψει να διαφημίζει θεραπείες φαλάκρας. Είναι γνωστή άλλωστε η αμετάκλητη εξάμηνη διαγραφή του από την ΕΣΗΕΑ (απ. 5/2007) επειδή διαφήμιζε ιδιωτική εταιρεία. Σε ένα πράγμα όμως είχε απόλυτο δίκιο ο κ. Ιγνατίου. Δεν ασχολήθηκε το δημοσίευμα αναλυτικά με την κάθε Α.Ε. του Δήμου και για το λόγο αυτό οφείλουμε να επανέλθουμε διεξοδικά τουλάχιστον για την Τεχνόπολις.

Ο κ. Ιγνατίου είπε ότι θα αποσύρει τους χαρακτηρισμούς εφόσον δηλωθεί ότι όσον αφορά την Τεχνόπολις το δημοσίευμα δεν απηχεί την πραγματικότητα, συμπληρώνοντας ότι: «με βάση τα στοιχεία που έχω δώσει, γιατί το ότι πήγε το Δεκέμβριο (2009) η Τεχνόπoλις να μετατραπεί σε Α.Ε., ξέρετε πολύ καλύτερα από εμένα, ότι αφoρoύσε τον ίδιο το νόμο. Η έπρεπε να κλείσει ή να μετατραπεί σε Α.Ε., από κερδoσκoπικoύ χαρακτήρα σε Α.Ε. Συνεχίζει και εκπροσωπείται, υπάρχει εκπρόσωπος και του συνδυασμού μας και του συνδυασμού σας και του συνδυασμού του κ. Σκανδαλίδη και του Εικαστικού Επιμελητηρίου. Μένει νεφελώδες, ότι δεν αφήνουμε τον έλεγχο, ότι δε γίνεται έλεγχος».

Με δυο λόγια, δηλαδή, ο κ. Ιγνατίου είπε ότι ήταν αναγκαστική η μετατροπή της Τεχνόπολις όχι σε Α.Ε. ΟΤΑ αλλά σε κοινή Α.Ε. καθώς και ότι συνεχώς γινόντουσαν οι απαιτούμενοι έλεγχοι στην τ. δημοτική επιχείρηση και επομένως τα υπόλοιπα είναι συκοφαντίες.

Εταιρεία με παρελθόν

Στο σημείο αυτό λοιπόν έχει νόημα να ανατρέξουμε λίγο στους επίσημους ελέγχους που έγιναν στην Τεχνόπολις Α.Ε. ΟΤΑ, στην τύχη που τους επιφύλαξαν οι κατά σειρά Δημαρχίες Αβραμόπουλου-Μπακογιάννη- Κακλαμάνη αλλά και στα πρακτικά της μετατροπής της Τεχνόπολις σε κοινή Α.Ε. (βλ. διπλανή στήλη), με νέο τροποποιημένο καταστατικό, για να κατανοήσουμε κατά πόσο ισχύουν και οι παραπάνω ισχυρισμοί του διορισμένου προέδρου της.

Οι μοναδικές μέχρι σήμερα εκθέσεις των ορκωτών λογιστών τόσο το 2002 που διενεργήθηκε από την Deloitte & Touche όσο και κυρίως του 2005 από το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (Α. Καπέλλα και Α. Ρούσο) είναι αποκαλυπτικές. Πεδίο δόξης λαμπρό και για τον κ. Σχοινιωτάκη που διέταξε τη διερεύνηση και την επιστροφή των υπέρογκων αμοιβών και για τους ΟΤΑ.

- Το 2002, σε σύνολο 28 παρατηρήσεων της έκθεσης των 55 σελίδων των ελεγκτών για την διαχείριση των οικονομικών της δημοτικής εταιρείας Τεχνόπολις επισημαίνονται: Συνεχόμενες παραλείψεις στην καταχώριση εξόδων και εσόδων αλλά και των μισθοδοτικών καταστάσεων στα επίσημα βιβλία. Δεν υπήρχε βιβλίο Απογραφών και Ισολογισμών. Εσφαλμένες δηλώσεις ΦΠΑ. Μη καταχωρημένες δωρεές. Αναλήψεις από τράπεζες χωρίς αποφάσεις του ΔΣ της εταιρείας. Κινήσεις τραπεζικές χωρίς τα αντίστοιχα χαρτιά των τραπεζών. Ανυπόγραφες δαπάνες και γραμμάτια είσπραξης. Καταβολή ποσών χωρίς αναγραφή του δικαιούχου. Απευθείας αναθέσεις για ποσά που απαιτούσαν μειοδοτικούς διαγωνισμούς. Σημαντικές συμβάσεις χωρίς υπογραφές. Μη συμφωνία λογαριασμών. Κανένας έλεγχος εσόδων της εταιρείας που νοίκιαζε το κυλικείο. Μη σύνταξη απολογισμών 2000, 2001, 2002. Προσλήψεις χωρίς διαγωνισμό μέσω ΑΣΕΠ. Χρησιμοποίηση τρίτων για καθαρισμό εκεί που θα μπορούσε ο Δ.Α. με τις υπηρεσίες του να καθαρίζει με μικρότερο κόστος. Αμοιβές χωρίς τιμολόγια. Πλήρης έλλειψη διαχειριστικών ελέγχων. Μη διενέργεια αποτίμησης της περιουσίας της επιχείρησης. Μη τακτοποίηση καταβολής στον Δ.Α. 500 εκ. ευρώ για έργα ανακατασκευής κτιρίων κλπ.

Το συμπέρασμα των ελεγκτών αφήνει άφωνο και τον πλέον καλόπιστο πολίτη: « Με βάση τα ανωτέρω αναφερόμενα αδυνατούμε να εκφέρουμε γνώμη επί των κονδυλίων των οικονομικών καταστάσεων».

- Οσο για το 2005, το πάρτι συνεχίζεται στην Τεχνόπολις ενώ οι 2 ελεγκτές Δημόσιας Διοίκησης αφού επανελέγχουν και τα στοιχεία της προηγούμενης έκθεσης και επιβεβαιώνουν τις παρατηρήσεις των προηγούμενων ελεγκτών, αναφέρονται σε 282 σελίδες, πολύ αναλυτικά και κυρίως με ονοματεπώνυμα στους υπευθύνους λογιστές, οικονομικούς διευθυντές, άφαντους προέδρους και αντιπροέδρους με απόλυτες εξουσίες, διπλοθεσίτες αρμόδιους κλπ. Εντοπίζουν τις παράνομες λόγω ύψους των ποσών απευθείας αναθέσεις μελετών σε θυγατρικές του ΔΑ π.χ. «απευθείας ανάθεση της εκπόνησης οικονομοτεχνικής μελέτης στην Αναπτυξιακή Εταιρεία του Δήμου Αθηναίων χωρίς καμία αναφορά ως προς το προϋπολογιζόμενο κόστος αυτής, γεγονός που αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση σύμφωνα με το νόμο».

Ειδικά δε για τη μελέτη βιωσιμότητας της Τεχνόπολις αναφέρουν ότι: «παρατίθενται οικονομικά μεγέθη χωρίς να υποστηρίζονται από στατιστικά ή πραγματικά στοιχεία, όπως αυτά προκύπτουν από στοιχεία αγοράς». Και παρά κάτω: «Στην περίπτωση που εξετάζουμε, προκειμένου να υποστηριχθεί η αναγκαιότητα της εκτέλεσης έργων στους χώρους της Τεχνόπολις και επομένως η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της - μέσω της συνεισφοράς του Δήμου Αθηναίων με το αντίστοιχο ποσό των δαπανών - παρατίθενται πηγές εσόδων (εισιτήρια, εκμίσθωση χώρων), και αριθμός πελατών (επισκεπτών), χωρίς καμία αιτιολογία ως προς τα μεγέθη τους».

«Το Διοικητικό Συμβούλιο, με σχετικές αποφάσεις του, συγκρότησε Επιτροπές διενέργειας διαγωνισμών – αξιολόγησης προσφορών για προμήθειες και έργα και Επιτροπές παραλαβής, εκτός κανονιστικού πλαισίου», λένε οι ελεγκτές του δημοσίου.

«Οι αποφάσεις του ΔΣ της Τεχνόπολις, οι οποίες αφορούσαν στη σύνταξη των κανονισμών της επιχείρησης, ουδέποτε υλοποιήθηκαν και επομένως στο προαναφερόμενο διάστημα η Τεχνόπολις λειτούργησε χωρίς κανονισμούς».

«Εκ μέρους της ελεγχόμενης υπηρεσίας δεν τέθηκαν στην διάθεση του κλιμακίου ελέγχου το σύνολο των στοιχείων που αναζητήθηκαν με σχετικά έγγραφα, γεγονός που δεν βοήθησε στην παρούσα επιθεώρηση και ειδικότερα στον έλεγχο των διαδικασιών πρόσληψης προσωπικού. Ειδικότερα ζητήσαμε κατάσταση στην οποία θα εμφανίζεται το προσωπικό της Τεχνόπολις, ο τρόπος πρόσληψης αυτού και η σχέση εργασίας με την οποία απασχολείται. Σε απάντηση, μας δόθηκε έγγραφο του υπεύθυνου του Γραφείου Διοίκησης και Οικονομικών κ. Π.Κ. στο οποίο ουδεμία αναφορά γίνεται για τον τρόπο πρόσληψης του προσωπικού που απασχολείται στην επιχείρηση. Επίσης δημιουργεί προβληματισμό το γεγονός ότι, για το ίδιο διάστημα και για τα ίδια καθήκοντα μισθοδοτούνται από την Τεχνόπολις δύο διαφορετικά άτομα».

«Οι ίδιες δυσκολίες παρουσιάστηκαν και κατά τη διάρκεια του ελέγχου των υπόλοιπων τομέων δράσης της επιχείρησης που περιλαμβάνονταν στην παρούσα εντολή επιθεώρησης, στο πλαίσιο της οποίας ενεργήσαμε».

Η έκθεση συνεχίζει και στην ουσία απαντάνε μόνοι τους οι ελεγκτές στο ερώτημα σχετικά με την τύχη των συμπερασμάτων τους: «Στις 9.4.2003 (20ή συνεδρίαση) κατά τη διάρκεια της συζήτησης περί Ενημέρωσης από τον Πρόεδρο και λήψη αποφάσεων σχετικά με την έκθεση των ορκωτών λογιστών, το Δ.Σ. στο πλαίσιο της λήψης απόφασης σχετικά με την κατάσταση της Επιχείρησης, έτσι όπως παρουσιάζεται μέσα από την έκθεση των ορκωτών λογιστών του 2002, αποφάσισε μεταξύ άλλων κατά πλειοψηφία ότι τα αναφερόμενα στην έκθεση δεν στοιχειοθετούν ποινικά αδικήματα και κατά συνέπεια δεν συντρέχει θέμα παραπομπής του όλου ζητήματος στον εισαγγελέα». Με μια κίνηση «αβροφροσύνης» η τότε δήμαρχος Ντόρα Μπακογιάννη έβαλε στο συρτάρι την έκθεση χωρίς πολλές, είναι αλήθεια, διαμαρτυρίες του τότε εκπροσώπου της αντιπολίτευσης κ. Παπουτσή.

Τέλος στο τελευταίο κομμάτι της έκθεσης του 2005 διαπιστώνεται ότι δεν έχει γίνει αποτίμηση της κινητής και ακίνητης περιουσίας της πρώην ΔΕΦΑ και νυν Τεχνόπολις, δεν υπάρχει προϋπολογισμός για τα έργα, το προσωπικό και τους τρόπους που θα αντλήσει έσοδα η επιχείρηση, ενώ καλούνται οι αρμόδιες υπηρεσίες να κάνουν στην Τεχνόπολις συγκεκριμένους διαχειριστικούς ελέγχους: Το υπ. Οικονομικών κλήθηκε να ελέγξει όχι μικροποσά αλλά δισεκατομμύρια που έκαναν βόλτες από το ΔΑ στην Τεχνόπολις. Το ΑΣΕΠ κλήθηκε να εξετάσει τη νομιμότητα πολλών και συγκεκριμένων συμβάσεων έργου. Το ΥΠΕΧΩΔΕ κλήθηκε να διενεργήσει ελέγχους έργων που εκτελέστηκαν στους χώρους της Τεχνόπολις και πάει λέγοντας. Δυστυχώς όμως οι παραπάνω φορείς δεν …ευκαιρούσαν.

Οσο για το Δημοτικό Συμβούλιο του ΔΑ κάθε χρόνο ανελλιπώς ενημερώνεται και στη συνέχεια εγκρίνει κατά πλειοψηφία και τους ισολογισμούς της Τεχνόπολις. Παραμένει χαρακτηριστική η απάντηση που έδωσε το 2003 εκ μέρους της πλειοψηφίας ο Πάνος Λουκάκος σε μια από αυτές τις συνεχόμενες εγκρίσεις: «Η απόφαση του ΔΣ εγκρίνει μεν τον ισολογισμό που έχουν καταρτίσει οι ορκωτοί, αλλά δεν απαλλάσσει των ευθυνών της την προηγούμενη διοίκηση. Από τη στιγμή που δεν ήμασταν εμείς σε θέση να καταρτίσουμε ισολογισμό και να βρούμε τα στοιχεία που θέλαμε, δεν μπορούσαμε να απαλλάξουμε την προηγούμενη διοίκηση. Τούτο δε σημαίνει ότι κάτι προσάπτουμε ή κάτι δεν προσάπτουμε. Σημαίνει ότι δεν είμαστε σε θέση εγκύρως να πούμε ότι απαλλάσσουμε ή δεν απαλλάσσουμε». Λόγια τσεκουράτα δηλαδή.

Προίκα στην εταιρεία

Μετατράπηκε λοιπόν στις 18.12.2009 η Τεχνόπολις σε κοινή Α.Ε. αφού είχαν διαγραφεί όλα τα μέχρι τότε «κακώς κείμενα», αρχίζοντας μια νέα πορεία προς το αναπτυξιακό μέλλον. Αν λάβουμε δε υπόψη και την τροποποίηση του Πολεοδομικού Σχεδίου της περιοχής με απόφαση του Δήμου (22.7.2008) για την ευκολότερη ανάπτυξη των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, όπως επισήμαναν σε άλλη μια επεισοδιακή συνεδρίαση οι σύμβουλοι της αντιπολίτευσης, τότε το μέλλον της περιοχής διαγράφεται λαμπρό! Προς τιμήν τους και πάλι οι σύμβουλοι της αντιπολίτευσης παρόλο που προβλέπεται να έχουν 3 θέσεις στο νέο Δ.Σ. της Α.Ε. αρνήθηκαν με σφοδρότητα τη μετατροπή της εταιρείας. Ενώ η οικονομικοτεχνική μελέτη κατέληγε ότι στην περίπτωση της Τεχνόπολις και εφόσον όλα τα περιουσιακά της στοιχεία ανήκουν εξ ολοκλήρου στον Δ.Α., χρειάζεται η σύσταση ειδικής δημοτικής εταιρείας Α.Ε. (για ευνόητους λόγους ελέγχου) εντούτοις πολύ απλά και με συνοπτικές ‘Κακλαμάνιες’ διαδικασίες η εταιρεία μετατράπηκε σε κοινή Α.Ε.

Οταν οι εκθέσεις των ορκωτών λογιστών παρέμειναν στο σκοτάδι, πώς θα ελέγχεται τώρα μια κοινή Α.Ε. για διαφάνεια από τον Δ.Α.; Αυτό πλέον δεν θα είναι καν νόμιμο. Τα διορισμένα golden boys του Δ.Σ. της Α.Ε. έχουν από το νέο καταστατικό απόλυτη εξουσία στη διαχείριση της περιουσίας του Δήμου που τη θεωρούν πλέον περιουσία της εταιρείας! Ετοιμάζονται δε, σύμφωνα με το νέο καταστατικό της Α.Ε. Τεχνόπολις, επικερδείς business στο φιλέτο του τ. Αρχαιολογικού και Βιομηχανικού πάρκου (Γκάζι). Τέλος, τα κέρδη της εταιρείας δεν θα ελαφρύνουν φυσικά το Δήμο όπως τον βάραιναν παλιότερα οι ζημίες της.

Πού να φανταζότανε η συχωρεμένη η Μελίνα ότι κάποτε όλος αυτός ο χώρος θα «ανήκε» σε μία Α.Ε. Επί των ημερών της (το 1985) έκλεισε οριστικά το Γκάζι και χαρακτηρίστηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και το Υπ. Πολιτισμού όλος ο χώρος αυτός ιστορικός τόπος (Βιομηχανικός Αρχαιολογικός Χώρος) και μνημεία τα παλιά κτίρια και τα χυτήρια.

Χρειάστηκαν πολλές μετατροπές, πολλοί αποχαρακτηρισμοί, πλήθος νομοθετικών ρυθμίσεων, πλήρης απαξίωση των οικονομικών ελέγχων που εντόπισαν τρύπες εκατομμυρίων και μια αποφασισμένη πλειοψηφία στο Δ.Α. για να δημοσιευτεί το νέο ΦΕΚ για το Γκάζι (ΦΕΚ αρ. φύλλου 835/3-2-2010) που ανακοινώνει τη σύσταση της εταιρείας Τεχνόπολις Α.Ε. με διάρκεια 50 χρόνια και «μετοχικό κεφάλαιο 29.402.800 ευρώ που θα καλυφθεί με εισφορά της προς κεφαλαιοποίηση καθαρής θέσης της μετατρεπόμενης αμιγούς Δημοτικής Επιχείρησης, η οποία αποτελεί και το μοναδικό μέτοχο». Οι ονομαστικές μετοχές της εταιρείας μπορεί να βρίσκονται στα συρτάρια του Δήμου Αθηναίων, όμως την αξία τους τη διαχειρίζεται αποκλειστικά το νέο ΔΣ της εταιρείας, με όποιο τρόπο αποφασίσει. Η πρώην δημοτική επιχείρηση πέρασε οριστικά στα χέρια της νέας διοίκησης αγνή και άσπιλη με νέο καταστατικό και νέα σχέδια «ανάπτυξης». Στην ουσία πρόκειται για μια εταιρεία δημόσιων σχέσεων και «τοπικής» διαχείρισης των εντός και των πέριξ επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος με επικοινωνιακή προμετωπίδα τον πολιτισμό.

Οπως και οι άλλες πρώην δημοτικές επιχειρήσεις έτσι και η Τεχνόπολις Α.Ε. θα υπόκειται στο ευεργετικό νομικό καθεστώς προστασίας των Α.Ε. Η περιουσία συν το κεφάλαιο που διέθετε η δημοτική εταιρεία δόθηκε προίκα στην Α.Ε. Ήδη έχουν προσφύγει πολίτες της περιοχής με το σύλλογό τους στα δικαστήρια για τη μετατροπή αυτή και την εκποίηση -όπως ισχυρίζονται- του δημόσιου πλούτου, και ζητάνε την ακύρωση της απόφασης.

Ο δήμαρχος, με την απόλυτη πλειοψηφία που διαθέτει, διορίζει τη διοίκηση, με συνέπεια να διοικεί το επιτελείο του ταυτόχρονα όλες τις πρώην δημοτικές επιχειρήσεις. Βγάζοντας αυτομάτως από πάνω του τον «μπελά» του όποιου ελέγχου από το δημοτικό συμβούλιο και τους αρμόδιους κρατικούς ελεγκτές α) με απόφαση της δικής του πλειοψηφίας, β) με τη σύμφωνη γνώμη του διορισμένου από τον ίδιο ΔΣ της δημοτικής εταιρείας Τεχνόπολις και γ) με την συμβολή του νομικού συμβούλου κ. Ξ. Μαυραγάνη και παρά τις «κουραστικές» διαμαρτυρίες όλης της αντιπολίτευσης «χάρισε» τη δημοτική ΑΕ στις πρακτικές του πολυμήχανου ιδιωτικού κεφαλαίου. Τέλος, κατά την πάγια διαδικασία, αν η νέα Α.Ε. έχει τίποτα έκτακτες οικονομικές ανάγκες με μια «νόμιμη» προγραμματική σύμβαση έργου ο Δ.Α. θα μπορεί να συνεχίζει τη χρηματοδότησή της. Απλά και νόμιμα λοιπόν το Γκάζι εκχωρήθηκε με τη σειρά του κι αυτό στην αγορά ενώ στη σειρά περιμένουν και τα υπόλοιπα αδιάθετα δημόσια κτίρια και μνημεία.

 

 

Η συνεδρίαση της ιδιωτικοποίησης

Στη συνεδρίαση για τη μετατροπή της Τεχνόπολις σε κοινή Α.Ε. και για το διορισμό του Διοικητικού της Συμβουλίου (18.12.09), παρόντος και του νομικού συμβούλου της κ. Ξ. Μαυραγάνη (δικηγόρος και του Εφραίμ), τέθηκαν από την αντιπολίτευση όλα τα ζητήματα για τη μετατροπή.

Ιγνατίου: «Να πω μόνο, κύριε Πρόεδρε, ότι η περιουσιακή κατάσταση της Τεχνόπολις, όπως διαμορφώθηκε, με βάση τα περιουσιακά στοιχεία, ανέρχεται σε 29.483 μετοχές (σ.σ. αξίας 29.402.800 ευρώ σύμφωνα με το ΦΕΚ) που ανήκουν στο Δήμο Αθηναίων. Πέρυσι περάσαμε την οικονομοτεχνική μελέτη και φτάσαμε σήμερα στη θέση να καταθέσουμε το καταστατικό και να προχωρήσουμε, να γίνουμε Α.Ε. Να προσθέσω, προτού πω τα ονόματα των μελών του Δ.Σ, ότι μπορεί να γινόμαστε Α.Ε, ωστόσο δεν χάνουμε το δρόμο μας και την καθοδήγηση που έχουμε από το Δήμαρχο να λειτουργούμε, να προσφέρουμε στην κοινωνία και συγχρόνως να είμαστε υποστηρικτές των εικαστικών δρώμενων».

Στη συνέχεια πρότεινε τα νέα μέλη του Δ.Σ: 12 μέλη της παράταξης Κακλαμάνη, ένα μέλος από κάθε παράταξη της αντιπολίτευσης (σύνολο 3) και 1 μέλος από το Εικαστικό Επιμελητήριο. Ο απόλυτος δηλαδή έλεγχος του Δ.Σ.

Γιομπαζολιάς (παράταξη Σκανδαλίδη): «Εμείς δεν μπορούμε να ψηφίσουμε. Δε συμφωνούμε με τη διαφοροποίηση των σκοπών και με τη μετατροπή της Τεχνόπολις σε κερδοσκοπική επιχείρηση».

Προβατάς (Ανοιχτή Πόλη): «Η μελέτη πρότεινε με γνώμονα το ότι η εταιρεία θα είναι βιώσιμη, την προσαρμογή και σύσταση του νέου φορέα, υπό τη μορφή της Δημοτικής Α.Ε. Και πράγματι, προσέξτε, της δημοτικής, όχι της κοινής Α.Ε. Εμείς όμως καταλήγουμε, ότι εγκρίνουμε τη μελέτη και συνιστούμε κοινή Α.Ε. Δε γίνεται να εγκρίνεις τη μελέτη ενός ορνιθοτροφείου και να λες ότι καταλήγουμε στη σύσταση ενός νοσοκομείου! Είναι εντελώς διαφορετική η κοινή εταιρεία από την εταιρεία ΟΤΑ. Με αυτή τη μελέτη, όμως, δεν κάνεις κοινή. Κάνεις, και καλά το λέει η μελέτη, Α.Ε. ΟΤΑ.».

Λάμπρου (ΚΚΕ): «Εμείς ως γνωστόν έχουμε πλήρη αντίθεση στην επιχειρηματική δραστηριότητα μέσω της τοπικής αυτοδιοίκησης και τη μετατροπή όλων αυτών των δημοτικών επιχειρήσεων σε ανώνυμες εταιρείες. Οχι μόνο καταψηφίζουμε, αλλά και δε συμμετέχουμε. Μιλάμε πλέον για μία καθαρή Α.Ε., που θα ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα εφ’ όλης της ύλης. Ο πολιτισμός είναι αυτό που θέλει να απαλύνει την ουσία της υπόθεσης. Οταν λέει εδώ ακόμα και δημιουργία καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, νέων εταιρειών κλπ, καταλαβαίνετε πού πάει το πράγμα».

Μαυραγάνης: «Κοινή Α.Ε., δημοτική Α.Ε. μπορεί να είναι τόσο η εταιρεία του αρ. 265 όσο και η εταιρεία του αρ. 266. Ποια είναι η ειδοποιός διαφορά μεταξύ των δύο; Είναι ποιές διατάξεις θα εφαρμοστούν και σε κάθε μία ξεχωριστά και όντως, η απόλυτη ταύτιση της κοινής Α.Ε. με τη δημοτική Α.Ε., εφαρμόζεται και αυτή ήταν και η βούληση και του Δ.Σ. και του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας, όταν ψήφισαν πέρυσι, βάσει της οικονομοτεχνικής μελέτης. Η μελέτη που εγκρίνατε αφορά την κοινή Α.Ε.».

Ιγνατίου: «Η εταιρεία ήταν κερδοσκοπική από την ημέρα που συστάθηκε. Η οικονομοτεχνική μελέτη είναι αν μπορούσε να είναι βιώσιμη ως Α.Ε. Η Τεχνόπολις έχει την εξής ιδιομορφία. Εχει δική της περιουσία. Η περιουσία δεν ανήκει στο Δήμο Αθηναίων. Ανήκει στην Τεχνόπολις. Σε περίπτωση λύσης της εταιρείας, όλα τα περιουσιακά στοιχεία περνάνε στο Δήμο Αθηναίων. Με βάση ότι έχει περιουσία η ίδια σαν εταιρεία, επιλέχθηκε το να γίνει κοινή Α.Ε.».

Εδώ βέβαια δεν διευκρινίζει ο κ. Ιγνατίου το πώς έγινε το Βιομηχανικό - Αρχαιολογικό Πάρκο περιουσία της Τεχνόπολις και κυρίως πώς, εφόσον είναι όντως περιουσία της, στην περίπτωση διάλυσης της εταιρείας όλα τα περιουσιακά στοιχεία θα επιστρέψουν στο Δήμο.

Στάθης (παράταξη Κακλαμάνη): «Θα μιλήσω ως Πρόεδρος του Διαμερίσματος και μετά ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Τεχνόπολις. Τα χρόνια που πέρασαν, ο Δήμος Αθηναίων, ως προς την κατασκευή της και τη συντήρησή της, δεν έχει βάλει ούτε μία δραχμή».

Λάμπρου: «Καταρχήν ο Δήμος έχει δώσει δισεκατομμύρια επί δημαρχίας Αβραμόπουλου. Μη λέμε, λοιπόν, ότι δεν έχει δώσει ο Δήμος λεφτά στην Τεχνόπολη. Μην τρελαθούμε τώρα τελείως και λέμε ότι αυτοσυντηρείται και έβαζε τα λεφτά όλα τα χρόνια μόνη της».

Πρόεδρος: «Το θέμα μπαίνει σε ψηφοφορία...»

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ:

Ιός
"Το City του Νικήτα Κακλαμάνη"

(Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 7.3.10)
Το δημοσίευμα που προκάλεσε τις ακραίες αντιδράσεις μερίδας της πλειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας. Αποκαλύπτεται ότι ο Δήμος της Αθήνας χορηγεί εκατομμύρια ευρώ στις «δικές του» Α.Ε. με πράξεις απευθείας ανάθεσης που αποκαλούνται Προγραμματικές Συμβάσεις.




ΕΠΙΣΚΕΦΤΕΙΤΕ:

http://kerameikos.blogspot.com
Το πολύ ενημερωτικό ιστολόγιο του συλλόγου των πολιτών κατοίκων της περιοχής Γκάζι. Εδώ θα διαβάσετε πολλά σχετικά δημοσιεύματα αλλά και το νέο καταστατικό της Τεχνόπολις Α.Ε.

www.cityofathens.gr
Ο ιστότοπος της πόλης παρουσιάζει τη δραστηριότητα του δημάρχου.
Η Τεχνόπολις παρουσιάζεται ακόμα και σήμερα ως "Δημοτική Επιχείρηση Προστασίας και Ανάδειξης Βιομηχανικού - Αρχαιολογικού Πάρκου Αθηνών Γκάζι". Ο χώρος "Τεχνόπολις", σύμφωνα με την επίσημη άποψη του Δήμου "αποτελεί σήμερα όχι μόνο ένα ζωντανό μουσείο βιομηχανικής αρχαιολογίας και απαράμιλλης αρχιτεκτονικής, αλλά και ένα πολυδύναμο πολιτιστικό κέντρο από τα πιο σύγχρονα της Ευρώπης, αναβαθμίζοντας μια ιστορική περιοχή της πρωτεύουσας και δημιουργώντας έναν ακόμη θετικό πόλο στην πολιτισμική ταυτότητα της Αθήνας".

www.athina-alla-zei.gr
Ο ιστότοπος της παράταξης "Η Αθήνα Αλλάζει".

www.anoihtipoli.gr
Ο ιστότοπος της "Ανοιχτής Πόλης".

www.symparataxh.gr
Ο ιστότοπος της παράταξης Αγωνιστική Αριστερή Οικολογική Συμπαράταξη για την Αθήνα.

 

 

Ελευθεροτυπία, 28/3/2010

 

www.iospress.gr