Ψηφιακό γαργάλισμα
"Ψηφιακά τηλέφωνα έχουμε. Γιατί να μην παρεκτρεπόμεθα!"
(από ραδιοφωνικό σποτ του ΟΤΕ)
Ο ΟΤΕ απασχόλησε συχνά τα πρωτοσέλιδα τη χρονιά που πέρασε: με την είσοδο της
μετοχής του στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, με τα ανοίγματά του στα Βαλκάνια
και τις τέως σοβιετικές δημοκρατίες, με την πρόσφατη, τέλος, κρίση στην ηγεσία
του. Αλλά όλα κι όλα. Δεν είναι μόνο οι μείζονες επιλογές του οργανισμού που
βρέθηκαν τον τελευταίο καιρό στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Ευαίσθητοι
πολιτικοί και δημοσιογράφοι κινητοποιήθηκαν προ ημερών για να ματαιώσουν τη
διαφημιστική καμπάνια, με την οποία ο ΟΤΕ θέλησε να γνωστοποιήσει στο κοινό τις
νέες ψηφιακές του υπηρεσίες.
Στο πρώτο από τα δύο ραδιοφωνικά μηνύματα του ΟΤΕ που έφτασαν στη Βουλή, δύο
μελαχρινές σχολιάζουν τη χρήση των υπηρεσιών του οργανισμού από ξανθή ομόφυλή
τους: "Ακουσον, άκουσον η ξανθιά!... Το παίζει σε δύο ταμπλό! Της το επιτρέπει
βλέπεις ο... Ποιος άντρας της... ο ΟΤΕ! Αναμονή κλήσεων! Μιλάει στο τηλέφωνο, κι
αν την πάρει ο... λεγάμενος, δε χάνει τη γραμμή. Αφήνει τον άλλο στο περίμενε...
και του απαντάει. Αν μπορείς, λέει; Ψηφιακό τηλέφωνο δεν έχεις; Πληκτρολογείς
αστεράκι, 43 και δίεση. Τόσο απλά! Σε δύο ταμπλό η ξανθιά. Σε δύο κι εμείς!".
Στη δεύτερη εκδοχή, η ίδια κυρία ενημερώνει τη φίλη της για τα πλεονεκτήματα της
εκτροπής κλήσεων: "Πού να στα λέω!... Εχω νέα για την ξανθιά! Λείπει συνέχεια
απ' το σπίτι της και μεταφέρει τα τηλεφωνήματά της εκεί που... παρεκτρέπεται.
Τέλος πάντων. Της το επιτρέπει, βλέπεις... Οχι ο άντρας της... ο ΟΤΕ! Εκτροπή
κλήσεων! [...] Λές κι εμείς δεν μπορούμε! Ψηφιακά τηλέφωνα έχουμε. Γιατί να μην
παρεκτρεπόμεθα!"
Στην οργισμένη ερώτησή τους προς τους αρμόδιους υπουργούς, οι βουλευτές της ΝΔ
Ελσα Παπαδημητρίου και Σάββας Τσιτουρίδης έσπευσαν να ζητήσουν την άμεση
απόσυρση των μηνυμάτων του ΟΤΕ, στα οποία "γίνονται ρητές και απαράδεκτες
αναφορές σε θέματα 'ηθικής' ή ακριβέστερα 'ανήθικης' συμπεριφοράς από γυναίκες
στη βάση του χρώματος των μαλλιών τους! Συγκεκριμένα [...] στην αξιοποίηση των
δυνατοτήτων που προσφέρει η ψηφιακή τηλεφωνία σε 'ξανθιές', οι οποίες μπορούν να
εκτρέπουν τις κλήσεις από τις νόμιμες οικίες τους στους χώρους όπου
'εκτρέπονται'!!!" Την επομένη, μερίδα του Τύπου φάνηκε να επικροτεί την κίνηση
των βουλευτών, φροντίζοντας να κάνει σαφή την απέχθειά της προς τον ηθικό
κατήφορο που παίρνει ο Οργανισμός με τη διαφημιστική πολιτική του. Κι αν η
"Καθημερινή" περιορίστηκε να χαρακτηρίσει την ερώτηση "πρωτότυπη", η "Βραδυνή"
ξεκαθάρισε ότι ο ΟΤΕ υιοθέτησε "εκσυγχρονιστικές" διαφημιστικές τακτικές
"θυσιάζοντας και προσβάλλοντας την ηθική του λαού μας στο βωμό της
ανταγωνιστικότητας". Περισσότερο εύγλωττος, ο τίτλος του "Αδέσμευτου Τύπου" τα
έλεγε όλα με τρεις λέξεις: "Ο ΟΤΕ είναι ανήθικος..." ( 18/12/98). Οι αντιδράσεις
αυτές υπήρξαν, όπως φαίνεται, καταλυτικές: η μετάδοση των διαφημίσεων διακόπηκε.
Ανήθικα, λοιπόν, τα μηνύματα του ΟΤΕ με τις καπάτσες ξανθές και τις ζηλόφθονες
μελαχρινές; Αποτέλεσμα εκσυγχρονιστικού ζήλου, όπως ισχυρίζονται τόσο οι δύο
βουλευτές στην ερώτησή τους, όσο και τα δημοσιεύματα που την υποστήριξαν; Να μας
επιτραπεί να διαφωνήσουμε: τα σποτάκια του ΟΤΕ, όπως και τα περισσότερα
ραδιοφωνικά μηνύματα της μόδας, δεν είναι ανήθικα, είναι απλώς σεξιστικά.
Ανήμπορα να καταφύγουν στην εικόνα του γυναικείου σώματος -πανάκεια για τις
τηλεοπτικές διαφημίσεις- το ρίχνουν στο "γαργάλισμα" που προκαλεί μια γυναίκα
που απατά τον νόμιμο κύριό της, μια άλλη που τον κλέβει κάτω από μύτη του, μια
τρίτη που παγιδεύει το αρσενικό με σκοπό το γάμο. Η μοιραία γυναίκα της
τηλεοπτικής διαφήμισης, στο ραδιόφωνο μετατρέπεται σε μια αφόρητη κατίνα. Και
για να εξηγούμαστε: το κόλπο δεν είναι εκσυγχρονιστικό. Αναπαράγοντας κάποια
παμπάλαια στερεότυπα για τα φύλα, ποντάρει στα πιο απαρχαιωμένα ανακλαστικά
τούτης της κοινωνίας. Με άλλα λόγια, ηθικολογεί.
(Ελευθεροτυπία, 2/1/1999)