Τα ψέματα του κ. Κεφαλογιάννη
Σχεδόν λυπηθήκαμε (τρόπος του λέγειν) τον κ. Χατζηνικολάου την περασμένη Τρίτη
που άκουγε εμβρόντητος τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας να επιμένει ότι δεν
υπάρχουν αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Αλλά δεν θα 'πρεπε να εκπλαγεί ο
βετεράνος τηλεοπτικός παρουσιαστής. Ο κ. Κεφαλογιάννης φημίζεται για την ευκολία
του να παρουσιάζει την πραγματικότητα όπως θα ήθελε να είναι.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η δήλωσή του στη Βουλή ότι έχει αρχίσει η
απάντληση του πετρελαίου από το Sea Diamond. Πριν από δυο βδομάδες επισκέφτηκε
τη Σαντορίνη κλιμάκιο του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, σταλμένο από τον κ.
Κεφαλογιάννη με αποστολή την «προστασία του περιβάλλοντος». Επικεφαλής ήταν ο
γεν. γραμματέας του υπουργείου κ. Τζωάννος, ο οποίος αναφέρθηκε «στα αυστηρά
μέτρα που ήδη έχουν επιβληθεί στην πλοιοκτήτρια εταιρεία που είναι τα υψηλότερα
που προβλέπει η ελληνική νομοθεσία ύψους 1,7 εκατ. ευρώ μέχρι σήμερα και
διαβεβαίωσε τους φορείς της Σαντορίνης ότι το ΥΕΝ θα συνεχίσει να επιβάλλει
καθημερινά πρόστιμα 9 έως 17 χιλ. ευρώ ημερησίως έως ότου αποκατασταθεί πλήρως
το θαλάσσιο περιβάλλον του νησιού».
Αλλά, βέβαια, όσα πρόστιμα κι αν επιβληθούν, ακόμα κι αν τα πληρώσει η εταιρεία
που ευθύνεται (πράγμα αμφίβολο), δεν πρόκειται να βελτιωθεί η κατάσταση, μέχρις
ότου πραγματοποιηθεί η ανέλκυση και εξασφαλιστεί η απομάκρυνση όλων των
πετρελαιοειδών και των λιπαντικών ουσιών. Απ' αυτή την άποψη, πιο σημαντική ήταν
η «ενημέρωση» του κ. Τζωάννου προς τους φορείς της Σαντορίνης «για την πρόθεση
του ΥΕΝ να αναθέσει μέσω του Γαλάζιου Ταμείου πρόσθετη μελέτη σε εξειδικευμένο
διεθνή οίκο για θέματα που αφορούν την αποκατάσταση του θαλάσσιου περιβάλλοντος,
την απάντληση του πετρελαίου και την ανέλκυση του πλοίου από τις συνέπειες του
ναυαγίου». Ηταν η δημόσια ομολογία ότι τα ριζικά μέτρα βρίσκονται ακόμα στο
στάδιο του «σχεδιασμού».
Δεν αμφιβάλλει κανείς ότι η απάντληση των καυσίμων και πολύ περισσότερο η
ανέλκυση του ναυαγίου είναι μια πολύ δύσκολη υπόθεση, ειδικά στις συνθήκες του
βυθού της Σαντορίνης. Ομως το ελάχιστο που θα περίμενε κανείς από τους αρμόδιους
είναι να μη μας κοροϊδεύουν ανοιχτά και να μην κρύβουν τη δικές τους αδυναμίες
πίσω από τις βαριές ευθύνες της εταιρείας. Πρωταγωνιστής στην προσπάθεια
παραπλάνησης των κατοίκων και των φορέων του νησιού αναδείχτηκε ο ίδιος ο
υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας και μάλιστα από το βήμα της Βουλής. Απαντώντας σε
επίκαιρη ερώτηση της Ασημίνας Ξηροτύρη του Συνασπισμού, ο κ. Κεφαλογιάννης
έμπλεξε σκόπιμα τους όρους «απάντληση» και «περισυλλογή», για να δηλώσει ότι η «απάντληση»
άρχισε λίγες μέρες μετά το ναυάγιο!
Οι δηλώσεις αυτές του ΥΕΝ έγιναν στη Βουλή στις 17 Μαΐου, 40 δηλαδή μέρες από το
ναυάγιο. Η κυρία Ξηροτύρη επέμενε για την ανάγκη να υπάρξει απάντληση, εξηγώντας
ότι με την περισυλλογή όσων υλικών διαρρέουν μόνο το 15% των ρυπογόνων ουσιών
μπορεί να συγκεντρωθεί. Και τότε ξαφνικά ο υπουργός αποφάσισε να ισχυριστεί ότι
η απάντληση έχει αρχίσει και εκτελείται κανονικά! «Σας είπα ότι το ναυάγιο έγινε
7 του μηνός Απριλίου. Από τις 9 μέχρι τις 13 επιβάλλονται πρόστιμα. Στις 13 του
μηνός Απριλίου κατατέθηκε το σχέδιο απάντλησης, το οποίο εκτελείται κανονικά,
δηλαδή πέντε μέρες μετά, ενώ επιβάλαμε τα πρόστιμα τις προηγούμενες ημέρες. Στις
11 Μαΐου ξεκίνησε η δεύτερη φάση. Ολα, λοιπόν, πηγαίνουν σύμφωνα με το σχέδιο.
Δεύτερον, σας είπα ότι περισσότερα από τα 2/3, δηλαδή τετρακόσιοι τόνοι από τους
πεντακόσιους, έχουν ήδη απαντληθεί. Τρίτον, επειδή δεν εφησυχάζουμε, είπαμε ότι
θα απαντληθεί και η τελευταία σταγόνα λιπαντικών και πετρελαίων».
Φυσικά ουδέποτε κατατέθηκε (ούτε βέβαια άρχισε να «εκτελείται κανονικά») σχέδιο
απάντλησης. Ακόμα και σήμερα, δύο μήνες μετά τις διαβεβαιώσεις αυτές του κ.
Κεφαλογιάννη, τα σχέδια είναι ανύπαρκτα. Τόσο η εταιρεία όσο και η κυβέρνηση
παίζουν ένα κρυφτούλι γύρω από την υπόθεση, ποντάροντας στην αμφιθυμία των
ντόπιων παραγόντων που αποφεύγουν να σηκώσουν τους τόνους, κάτω από το φόβο της
δυσφήμησης του νησιού στο μέσο της τουριστικής περιόδου. Και το μόνο που μένει
είναι η ανοιχτή εξαπάτηση της Βουλής από τον αρμόδιο υπουργό.
(Ελευθεροτυπία, 14/7/2007)