Ενας καθηγητής "επιπλήττεται" πειθαρχικά γιατί θέτει φιλοσοφικά και ιστορικά ερωτήματα στους μαθητές του


Τα "Αθεϊκά" της Αριδαίας

 


Στις 29 Απριλίου 2004 το Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού Πέλλας (ΠΥΣΔΕ) επέβαλε (κατά πλειοψηφία, 3-2) στον "εγκαλούμενο Κ.Σ., καθηγητή του 1ου Γυμνασίου Αριδαίας την ποινή της έγγραφης επίπληξης για το πειθαρχικό παράπτωμα της αναξιοπρεπούς κατά την υπηρεσία διαγωγής και συμπεριφοράς, διότι κατά τη διάρκεια συζητήσεων με τους μαθητές χρησιμοποίησε λίαν απρεπείς εκφράσεις για το θείον και διατύπωσε προσωπική του γνώμη εναντίον ιστορικών προσώπων υπερβάς τα εκ του λειτουργήματος όρια". Κάτι πολύ σοβαρό θα είχε συμβεί -σκεφτήκαμε, όταν μας έστειλε το ειδησάριο ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Γρ. Καλομοίρης- ώστε να ασχολείται ένα Περιφερειακό Συμβούλιο ενός ολόκληρου νομού με τις απόψεις "περί θείου" και περί "ιστορικών προσώπων" ενός καθηγητή. Ποιος ξέρει τί θα έλεγε και θα έκανε ο καθηγητής Κ.Σ. στο εκπαιδευτικό σύστημα της Πέλλας "υπερβάς τα εκ του λειτουργήματος όρια"... Εκτός βέβαια αν πίσω από τις βαρύγδουπες εκφράσεις των "δικαστών" του καθηγητή κρύβεται μια υπόθεση που μας γυρίζει πίσω (έστω και σε μικρογραφία) σε εποχές σαν εκείνη των "Αθεϊκών του Βόλου", στις αρχές της δεκαετίας του 1910, με κατηγορούμενο τότε τον μεγάλο παιδαγωγό Αλ. Δελμούζο.

Διαβάζοντας το πρακτικό του Υπηρεσιακού Συμβουλίου (που καταδίκασε τον Κ.Σ) προξενούν εντύπωση δύο περικοπές του καταδικαστικού σκεπτικού:

1. "Ακόμα και αν όσα έλεγε ο καθηγητής τα θεωρούσαμε σωστά, ακόμη και τότε, αφού οι μαθητές δεν μπορούν να κατανοήσουν και φτάνουν στο σημείο να τα διαστρεβλώνουν με αποτέλεσμα αρνητικό για τους ίδιους (σκέψη, ψυχοσύνθεση) αλλά και για τον καθηγητή, θα έπρεπε να έχει σταματήσει τις αναφορές σε ιστορικά - θρησκευτικά - ηθικά θέματα..."

2. "Στην Ανωμοτί μαρτυρία του που έγινε στις 2/3/2004 ο ίδιος αποδέχεται ότι αναφέρεται την ώρα του μαθήματος σε θρησκευτικά θέματα προσδιορίζοντας ότι, τα παιδιά με 600 ώρες διδασκαλίας Θρησκευτικών δεν γνωρίζουν τις Δέκα Εντολές και αναφέρεται ακόμη στην 4η εντολή που περιγράφει τον Θεό ζηλότυπο και εκδικητικό. Ακόμη διευκρινίζει ότι καθηγήτρια Πανεπιστημίου χαρακτήρισε την Παλαιά Διαθήκη πορνογράφημα. Από τα δύο αυτά παραδείγματα αποδεικνύεται ότι πράγματι, με τις αναφορές του σοκάρει ή τουλάχιστον προκαλεί τους μαθητές και σίγουρα έρχεται σε έντονη αντίθεση με όσα οι μαθητές διδάσκονται από τους καθηγητές της αντίστοιχης ειδικότητας...".

Τι καταλαβαίνει κανείς απ' τα παραπάνω; Οτι οι παρεκβάσεις από τις μαθηματικές εξισώσεις, δεν επιτρέπονται με κανένα τρόπο σε θέματα θρησκείας και έθνους γιατί πιθανόν να κλονίζουν τις πεποιθήσεις των μαθητών όπως τους τις κατασκεύασε ο ελληνορθόδοξος λόγος της Εκκλησίας και της "αγίας οικογένειας" και όπως ανιστόρητα διδάσκονται τα δόγματα της Ορθοδοξίας στο σχολείο τους. Με λίγα λόγια οι μαθητές δεν πρέπει να έρχονται σε επαφή με φιλοσοφικά, ηθικά και ιστορικά ερωτήματα γιατί είναι ούτως ή άλλως ανίκανοι να κάνουν τους "ορθούς" συλλογισμούς. Πρόβατα οφείλουν να είναι οι μαθητές, χωμένα στο ιδεολογικό μαντρί της "Πατρίδας, της Θρησκείας και της Οικογένειας". Αν μάλιστα συνυπολογίσουμε ότι κατά κανόνα οι ίδιοι οι μαθητές θέτουν πλήθος "εξωσχολικών" ερωτημάτων στους καθηγητές τους, τότε η εν λόγω απόφαση του ΠΥΣΔΕ Πέλλας λειτουργεί σαν ντιρεκτίβα, ανοίγοντας τον δρόμο για τη φίμωση του δημιουργικού διαλόγου στις τάξεις και για τη συγκρότηση μιας σχολικής "αστυνομίας σκέψης".

Γονείς ανησυχούντες

Ολα ξεκίνησαν το 2000 όταν κάποιοι κύκλοι γονέων άρχισαν να παραπονιούνται στο διευθυντή του 1ου Γυμνασίου Αριδαίας ότι ο Κ.Σ. "ασχολείται με θέματα ηθικής και πίστεως, προσβάλλοντας τις αρχές μας" (τους). Από τότε κλιμακώνεται βήμα, βήμα μια ιεροεξεταστικού τύπου προσπάθεια ηθικής και επαγγελματικής εξόντωσης του καθηγητή μαθηματικών, που κατά γενική ομολογία είναι ικανότατος στο μάθημά του, αγαπητός στα παιδιά και όπως λένε όλοι οι συνάδελφοί του στο Γυμνάσιο, μορφωμένος σε ευρύτερα πεδία και δημιουργικός στη σχολική ζωή. Στην αρχή με φήμες ("κάτι μου είπαν ότι είπε σε μια στιγμή κατά τη διάρκεια ενός μαθήματος για θρησκευτικό ζήτημα") οι κύκλοι γονέων, μετά με αυθαίρετες ερμηνείες για μια φράση που μάλλον είπε στο διάλειμμα σε παιδιά που τον ρωτούσαν, ύστερα με παράπονα προς τη διεύθυνση του Γυμνασίου και της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας. Και στο τέλος -όταν η καλοοργανωμένη ομάδα των "εύθικτων" γονέων έλεγξε επιτέλους το Σύλλογο Γονέων του Γυμνασίου Αριδαίας- και εφόσον οι αμέσως ανώτεροι διευθυντές του Κ.Σ δεν ικανοποιούσαν το αίτημά της να "ρίξει στην πυρά" τον μαθηματικό, έθεσε το "πρόβλημά" της με αναφορά στον ίδιο τον υπουργό Παιδείας (και μην ξεχνάτε, και Θρησκευμάτων):

"Πήραμε το θάρρος να απευθυνθούμε σε εσάς, εξαντλώντας κάθε άλλη δυνατότητά μας, για ένα πρόβλημα που για τέταρτη συνεχή χρονιά αντιμετωπίζει το 1ο Γυμνάσιο Αριδαίας και τα παιδιά μας (...) Το τελευταίο Δ.Σ που εμείς αντιπροσωπεύουμε ήρθε σε προσωπική επαφή αρκετές φορές με τον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Εδεσσα (...) Στις 11/11/2003, όμως -συνεχίζει απευθυνόμενος στον υπουργό ο πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων, έμπορος κ. Κ.Π- ούτε λίγο ούτε πολύ μας είπε ότι το πρόβλημα δεν υφίσταται και ο κ. Κ.Σ. θα κάνει το μάθημά του κανονικά, χωρίς τις γνωστές συζητήσεις, όπως τον διαβεβαίωσε ο Σχολικός Σύμβουλος των Μαθηματικών που συναντήθηκε με τον Κ.Σ στο 1ο Γυμνάσιο Αριδαίας στις 10/11/2003. Η όλη βέβαια αυτοσυγκράτηση του καθηγητή μόλις και κράτησε δέκα-δεκαπέντε μέρες και ξανάρχισε να μιλά για Θεό του μίσους και της ζήλιας, για Θεό εκδικητικό (...) Βάζει πλήθος από διλήμματα σε παιδιά 12-13-14 χρονών που αμφισβητούν το θεσμό της οικογένειας, της πατρίδας και της θρησκείας".

Με αδικαιολόγητη σπουδή η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας διαβιβάζει το "φάκελο" του Κ.Σ στην Περιφερειακή Διεύθυνση Κ. Μακεδονίας, η οποία διατάζει τη διεξαγωγή Ενορκης Διοικητικής Εξέτασης (ΕΔΕ) "για τις κατηγορίες που διατυπώνονται", κατόπιν κάποιας "προκαταρκτικής έρευνας που διενήργησε" και για την οποία δεν αναφέρει απολύτως τίποτα -εκτός ίσως από τις οκτώ έγγραφες "διαμαρτυρίες" αγανακτισμένων γονέων της γνωστής ομάδας του Συλλόγου Γονέων οι οποίες συνόδευαν την αναφορά του προέδρου τους προς τον υπουργό.

Η ΕΔΕ ανατίθεται στις 12/12/2003 στον θεολόγο-νομικό Β.Κ, διευθυντή του Ενιαίου Λυκείου Αριδαίας και μετά αρχίζει το κυνήγι των μαγισσών, ενώ ο καθηγητής (που κατηγορείται χωρίς κατηγορητήριο) υποχρεωτικά "αποσπάται" στο Γυμνάσιο ενός χωριού. Οι μαθητές του 1ου Γυμνασίου κινητοποιούνται: "Θέλουμε τον καθηγητή μας πίσω, τώρα αμέσως", γράφουν. "Τον θέλουμε πίσω, γιατί είναι ο μοναδικός καθηγητής που γνωρίζει ποιο πραγματικά θα έπρεπε να είναι το καθήκον του σχολείου. Είναι ο μοναδικός καθηγητής του οποίου το μάθημα δεν μας προκαλεί άγχος και το κυριότερο, μας δίνει να καταλάβουμε άψογα την κάθε ενότητα που διδάσκει. Μας κάνει να αγαπάμε το μάθημά του". Στις 13/1/2004 το 15μελές μαθητικό συμβούλιο του Γυμνασίου στηρίζει τον καθηγητής Κ.Σ. με έγγραφό του στον Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Πέλλας, ζητώντας να παραμείνει στο σχολείο. Αλλά τα πράγματα έχουν δρομολογηθεί. Μια τερατώδης ανακριτική διαδικασία εξελίσσεται στο πλαίσιο της ΕΔΕ. Δεκάδες μάρτυρες καλούνται να απαντήσουν σε τυποποιημένες ερωτήσεις που περιέχουν τις "σωστές", για να καταδικαστεί ο Κ.Σ, απαντήσεις και παγιδεύουν τον ερωτώμενο. Τα ψέματα και οι φήμες γίνονται αποδεκτά ως "γεγονότα" από τον ανακριτή και αν ακόμα οι μάρτυρες (γονείς, καθηγητές, μαθητές) δηλώνουν ότι δεν ξέρουν αν ποτέ ειπώθηκαν από τον καθηγητή, τότε ο θεολόγος ανακριτής τους αποσπά την καταδικαστική γνώμη για υποθετικά συμβάντα!

Το πόρισμα της ΕΔΕ, μνημείο υπερβολής και προκατάληψης, μπερδεύει τερατολογίες, ανυπόστατα πράγματα, με απόψεις και ερωτήματα τα οποία πράγματι κάποια στιγμή -πολλές φορές μια φορά πριν χρόνια με κάποια ευκαιρία- έθεσε ο "κατηγορούμενος", δημιουργώντας το κατάλληλο πλαίσιο για να τον καταδικάσει. Διότι τι είδους αδίκημα διαπράττει ο καθηγητής όταν "ομολόγησε ότι υποβάλλει κάποιες ερωτήσεις στους μαθητές για να αναπτύξει την μαθηματική, την κριτική σκέψη τους". Ποιο είναι το έγκλημά του όπως εκμαιεύεται από τον ανακριτή θεολόγο από διάφορους μαθητές ότι "κάποια από αυτά που έλεγε ήταν αντίθετα με αυτά που τους έλεγαν άλλοι καθηγητές και γονείς, και τους προβλημάτιζαν".

Ενας καθηγητής (ο Κ.Τ), διαβάζοντας το πόρισμα της ΕΔΕ του θεολόγου Β.Κ, έφριξε από τον τρόπο που αξιοποιήθηκε η κατάθεσή του και υποχρεώθηκε στις 14/6/2004 να απευθυνθεί στο Δ.Σ της Α' ΕΛΜΕ Πέλλας: "Οταν αργότερα έπεσε στα χέρια μου το πόρισμα που συνέταξε ο Β.Κ για τη συγκεκριμένη ΕΔΕ, έχασα πάσα ιδέα για το επίπεδο του κλάδου, την ποιότητα των διοικητικών εξετάσεων, αλλά και για την ...αλληλεγγύη ανάμεσά μας. Εκείνο όμως που με εξόργισε ήταν ο τρόπος που ο Β.Κ μετέφερε στο πόρισμά του σημεία της δικής μου κατάθεσης και η κακοήθης διαστρέβλωση της κατάθεσής μου (...) Ο συνάδελφος Β.Κ μπορεί να έχει όποια άποψη θέλει για τον συνάδελφο Κ.Σ και τις ανυπόστατες και ανόητες κατηγορίες σε βάρος του, δεν έχει ωστόσο κανένα δικαίωμα να επιχειρεί να τεκμηριώσει τα όποια πορίσματά του διαστρεβλώνοντας τις μαρτρίες όσων κατέθεσαν (...) Κοντολογίς, ο Β.Κ προφανώς για να ενισχύσει το προκάτ πόρισμά του σε βάρος του συναδέλφου κατά απαράδεκτο τρόπο βάζει στο στόμα μου πράγματα που δεν είπα".

Περιττό να πούμε πως με βάση αυτό το απίθανο καταδικαστικό πόρισμα διαμορφώθηκε η απόφαση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου με την οποία ο άξιος μαθηματικός "επιπλήττεται" γιατί αγαπά τα παιδιά, αναπτύσσει την κριτική τους σκέψη, τους προσφέρει βιβλία, αμφιβάλλει για τις στερεότυπες αντιλήψεις μέσα στις οποίες παγιδεύονται και επικαλείται περισσότερο τον Αϊνστάιν ή τον Βολτέρο, παρά τα δόγματα της χούντας και των φονταμενταλιστών της τοπικής Ορθοδοξίας.
 

 

(Ελευθεροτυπία, 26/6/2004)

 

www.iospress.gr