Απάντηση του διευθυντή για τις δυσοίωνες εξελίξεις στο 132ο Δημοτικό της Γκράβας 

 

Ανεύθυνη Δήλωση

 


Από τον διευθυντή του 132ου Δημοτικού Σχολείου, Εμμανουήλ Γιουτλάκη, δεχτήκαμε και δημοσιεύουμε αυτούσια την ακόλουθη απάντηση στο πρόσφατο δημοσίευμά μας με τίτλο «Σχολείο χωρίς σύνορα».

Θυμίζουμε ότι με τη διαδικασία της προφορικής συνέντευξης απομακρύνθηκε από τη θέση της η διευθύντρια του 132ου της Γκράβας Στέλλα Πρωτονοταρίου, ενώ ο συνάδελφός της που την αντικατέστησε αντιμετώπισε εξαρχής με ιδιαίτερη καχυποψία το εκπαιδευτικό πείραμα που βρίσκεται σε εξέλιξη στο συγκεκριμένο σχολείο:

«Κύριοι του "Ιού της Κυριακής",
Στις 30/12/2007 με δημοσίευμά σας στην Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία προσπαθήσατε να μου αποδώσετε ενέργειες και χαρακτηρισμούς που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Αμφισβητήσατε την τοποθέτησή μου ως διευθυντή στο 132ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών και με χαρακτηρίσατε εντολοδόχο ειλημμένων αποφάσεων, που στο πρόσωπό μου βρήκαν τον τέλειο εκτελεστή.
Σας ενημερώνω ότι έχω 4 πτυχία παιδαγωγικής κατά σύμπτωση με Αριστα. Στην προφορική βαθμολογία αξιολογήθηκα με 18,20 πολύ κάτω από το Μ.Ο. (σ.σ. μέσο όρο) των άλλων υποψηφίων.
Γράφετε ότι εκτελώ "άνωθεν" εντολές, ακριβώς ίδια έκφραση που χρησιμοποιεί η Ανεξάρτητη Παρέμβαση για να με κατηγορήσει. Τι σύμπτωση άραγε;;;
Ολο το κείμενό σας είναι αυτούσια αντιγραφή του λαϊκού δικαστηρίου που στήθηκε στο σχολείο για να με καταδικάσει. Τι σύμπτωση άραγε;;;
Σίγουρα ο συντάκτης της στήλης δεν είστε εσείς αλλά αυτοί που αντιδρούν με τόσο σθένος (sic) για τη διατήρηση των προγραμμάτων που γίνονται στο σχολείο.
Αναφορικά με τα θέματα που θίγετε
α Πρωινή προσευχή: έστειλα ερώτημα στους ανωτέρους μου να μου απαντήσουν ποια προσευχή ενδείκνυται για το συγκεκριμένο σχολείο.
β Προγράμματα εκμάθησης μητρικής γλώσσας. Υπάρχουν στο αρχείο δυο έγγραφες εντολές 124/18.1.2005 και 23/14.2.2005 για διακοπή του προγράμματος. Σας ρωτώ, τι πρέπει να γίνει;;;
γ Εκμάθηση ελληνικών σε αλλοδαπούς γονείς. Μετά από επιθυμία του Συλλόγου διδασκόντων έθεσα το θέμα στη Σχολική Επιτροπή και εκείνη με τη σειρά της στη Δ.Ε.Π. (σ.σ. Δημοτική Επιτροπή Παιδείας) η οποία θα αποφασίσει όπως ορίζει ο νόμος.
Εγώ τι πρέπει να κάνω αφού δεν έχω καμιά απόφαση που να επιτρέπουν (sic) τη συνέχιση των προγραμμάτων.
Τα προγράμματα αυτά γίνονταν το σχολικό έτος 2002-03, 2003-04 στα πλαίσια της Ολυμπιακής παιδείας.
Συνολικός προϋπολογισμός δράσης.
30/11/2003-31/3/2004 21.700 ευρώ.
1/1/2003-30/9/2003 45.700 ευρώ.
Η δική μου άποψη είναι ότι τα προγράμματα αυτά πρέπει να γίνονται νόμιμα και όχι να προσπαθούμε να ανακηρυχτούμε σε ήρωες.
Βοηθείστε (sic) να νομιμοποιηθούν και θα προσφέρω και εγώ εθελοντική εργασία.

Εμμανουήλ Γιουτλάκης
Διευθυντής 132ου Δ.Σ. Αθηνών»

 

Σημείωση: Την απάντησή του προς τον «Ιό», ο κύριος Γιουτλάκης συνοδεύει με εκτενές βιογραφικό σημείωμα, καθώς και επιστολή που απέστειλε στον Σύλλογο Εκπαιδευτικών «Η Αθηνά» (18/12/2007), στην οποία επιχειρούσε να δικαιολογήσει τη στάση του τόσο ως προς τη διακοπή των μαθημάτων ελληνικής γλώσσας σε μετανάστες γονείς όσο και ως προς την πρωινή προσευχή (επαναφορά του «Πάτερ Ημών»). Επισυνάπτει ακόμη έγγραφο που υπογράφεται από τον προϊστάμενο του αρμόδιου γραφείου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, στην οποία αναφέρεται ότι «η χρήση και η παραχώρηση σχολικών χώρων είναι αποκλειστική αρμοδιότητα της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης» και ότι το περιεχόμενο των δραστηριοτήτων του σχολείου ανήκει στην αρμοδιότητα του σχολικού συμβούλου.

Δεν περιορίζεται ωστόσο στα «ντοκουμέντα» αυτά ο κύριος Γιουτλάκης. Μας αποστέλλει φωτοαντίγραφο του πρώτου κατά σειρά δημοσιεύματός μας για το 132ο Δημοτικό Σχολείο («Η γλώσσα της επικοινωνίας», 23.06.07) με υπογραμμισμένο το σημείο εκείνο του κειμένου στο οποίο περιγράφονταν οι δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι φωτισμένοι εκπαιδευτικοί του σχολείου προκειμένου να εξασφαλίσουν την έγκριση του υπουργείου για το πρόγραμμα διδασκαλίας της μητρικής γλώσσας των μαθητών τους. Θαυμάστε το χειρόγραφο σχόλιο του κυρίου διευθυντή στο περιθώριο της φωτοτυπίας: «Παραδέχεστε ότι έγινε απάτη για να πάρετε την έγκριση!!! Αυτό είναι μαγκιά;;; ηρωισμός;;; ή δημιουργία εντυπώσεων για πολιτικούς λόγους;;; και ύπαρξη αναστάτωσης;;;».

Και η -τουλάχιστον ιδιότυπη- απάντηση του κυρίου Γιουτλάκη ολοκληρώνεται με μια «Υπεύθυνη Δήλωση» (!), στην οποία αναφέρονται επί λέξει τα εξής: «Σας δηλώνω υπεύθυνα ότι δεν εκτελώ καμιά άνωθεν εντολή αντίθετα προσπαθώ τα προγράμματα αυτά να γίνουν νόμιμα».

Απάντηση του «Ιού»:

Δεν επρόκειτο να ασχοληθούμε με την ανερμάτιστη απάντηση του κυρίου διευθυντή, αν δεν θεωρούσαμε ότι με τη στάση του θέτει σε κίνδυνο την εξαιρετικά σημαντική δουλειά που πραγματοποιείται τα τελευταία χρόνια στο 132ο Δημοτικό Σχολείο. Ούτως ή άλλως, στο δημοσίευμά μας δεν ασχοληθήκαμε με την περίπτωση του κυρίου Γιουτλάκη, τον οποίο αποφύγαμε ακόμη και να κατονομάσουμε. Καθώς οι αναγνώστες και οι αναγνώστριες της στήλης είναι σε θέση να κρίνουν την ποιότητα της αντίδρασής του, δεν σκοπεύουμε να σταθούμε στις αστειότητες περί λαϊκού δικαστηρίου, κρυφών υποβολέων του κειμένου μας κ.ο.κ. Οφείλουμε, ωστόσο, να παρατηρήσουμε τα εξής:

1 Οσες «υπεύθυνες δηλώσεις» κι αν υπογράψει, παραμένει αναμφισβήτητο γεγονός ότι ο κύριος Γιουτλάκης έχει αναφέρει σε διάφορες περιστάσεις πως εκτελεί «άνωθεν εντολές». Τον ισχυρισμό αυτό έχει επαναλάβει ενώπιον του Συλλόγου Διδασκόντων, καθώς και μελών του Δ.Σ. του Συλλόγου «Η Αθηνά» και της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας. Και σαν να μην έφτανε αυτό, έχει ακόμη υποστηρίξει ότι έχει πάρει εντολές από συγκεκριμένο ανώτατο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας, ενώ έχει επίσης διατυπώσει την άποψη ότι «τον έχουν χρησιμοποιήσει». Ας σημειώσουμε και το αυτονόητο: άλλο το να εκτελείς άνωθεν εντολές και εντελώς διαφορετικό ζήτημα να διατείνεσαι ότι εκτελείς άνωθεν εντολές.

2 Το ερώτημα για την προσευχή όσο και για τα υπόλοιπα σημεία τριβής του κυρίου Γιουτλάκη με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου υποβλήθηκε ύστερα από ισχυρές πιέσεις του Συλλόγου Διδασκόντων. Σχετικό ερώτημα για την προσευχή είχε υποβληθεί από το Σύλλογο Διδασκόντων και πριν από ένα χρόνο.

3 Ανακριβή είναι και όσα αναφέρει ο κύριος Γιουτλάκης για τα μαθήματα μητρικής γλώσσας. Οι εκπαιδευτικοί του 132ου ειδοποίησαν προ καιρού τη διεύθυνση ότι θα συνεχίσουν τα μαθήματα για σοβαρούς παιδαγωγικούς λόγους και τα συνέχισαν, ενημερώνοντας τους προϊσταμένους τους στην αρχή και στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς για την εξέλιξη του συγκεκριμένου προγράμματος. Η πρακτική τους αυτή δεν συνάντησε αντιδράσεις. Την περσινή, μάλιστα, χρονιά τα μαθήματα εγκρίθηκαν και έφτασε στο σχολείο και ο διορισμός της δασκάλας που τα είχε αναλάβει.

4 Η παραχώρηση σχολικού χώρου για τα μαθήματα ελληνικής γλώσσας στους μετανάστες γονείς μόνο προσχηματικά μπορεί να θεωρηθεί πρόβλημα. Σε κάθε περίπτωση, αναφερόμαστε σε μια δραστηριότητα εθελοντική, χωρίς την παραμικρή δαπάνη για το Δημόσιο, την ευθύνη της οποίας φέρουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου. Για τη δραστηριότητα αυτή είχε ούτως ή άλλως ενημερωθεί η Σχολική Επιτροπή, ενώ ουδέποτε υπήρξε έστω και η παραμικρή ένσταση για τη χρήση κάποιας σχολικής αίθουσας για τα μαθήματα αυτά

5Απολύτως εκτός θέματος είναι τα ποσά που διατέθηκαν για τα προγράμματα Ολυμπιακής Παιδείας. Περιοριζόμαστε απλώς να σημειώσουμε ότι τα σχετικά κονδύλια αφορούσαν περισσότερα από ένα σχολεία της Γκράβας.

Συμπερασματικά: Είναι σαφές ότι ο κύριος Γιουτλάκης, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις του, αντιμετώπισε με καχυποψία και επιχείρησε να φέρει προσκόμματα στο έργο των δασκάλων του σχολείου, θέτοντας σε κίνδυνο, όπως ήδη σημειώσαμε, ένα μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα εκπαιδευτικό πείραμα. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στις πάμπολλες αποκαλυπτικές μαρτυρίες δασκάλων, γονιών και μαθητών, αρκετές από τις οποίες έχουν ήδη φιλοξενηθεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης. Το γεγονός προκύπτει αβίαστα και από την απάντησή του στο δημοσίευμά μας και, κυρίως, από την απόπειρά του να αντιμετωπίσει ως «παράνομες» τις δράσεις που προτείνουν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου. Ετσι, διόλου τυχαία, στα «ντοκουμέντα» που επισυνάπτει στην επιστολή του αποφεύγει να περιλάβει πρόσφατη γνωμάτευση του σχολικού συμβούλου, η οποία δικαιώνει και «θεσμικά» τους εκπαιδευτικούς του 132ου της Γκράβας. Θυμίζουμε ότι, σύμφωνα με τον αρμόδιο σχολικό σύμβουλο, «στα βασικά κείμενα ρύθμισης θεμάτων εκπαίδευσης και σε άλλες σχετικές διατάξεις δεν προσδιορίζεται ρητώς το κείμενο της προσευχής», «η γλώσσα και ο πολιτισμός της χώρας προέλευσης των μαθητών μπορούν να διδαχθούν στο πλαίσιο του Φροντιστηριακού Τμήματος», ενώ «το πρόγραμμα εκμάθησης ελληνικής γλώσσας στους μετανάστες γονείς [...] μπορεί να ενταχθεί στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του "Προγράμματος πολιτιστικών και άλλων δραστηριοτήτων"». (Βλ., σχετικά, «Ιός» 30.12.07).

Δεν έχει νόημα να συνεχίσουμε. Καθώς οι πρωτοβουλίες των εκπαιδευτικών του 132ου της Γκράβας αποδεικνύονται «σύννομες», ο κύριος Γιουτλάκης μπορεί να ακολουθήσει το παράδειγμα των συναδέλφων του και να προσφέρει κι αυτός εθελοντική εργασία για την επιτυχία των προσπαθειών τους που, όπως θέλει να μας πείσει, τον βρίσκουν κατά τα λοιπά σύμφωνο. Και, μάλιστα, χωρίς το φόβο να «ανακηρυχτεί ήρωας».

 

(Ελευθεροτυπία, 19/1/2008)

 

www.iospress.gr