IOSPRESS
28/06/03
ΤΗΝ ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑ που υπέστη η Λένα, Ρωσίδα μεταπτυχιακή φοιτήτρια της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ και υπότροφος του ελληνικού δημοσίου, μας καταγγέλλουν φίλοι της στήλης: Στις 23 Ιουνίου, η Λένα με μια επίσης Ρωσίδα φίλη της επέστρεφαν από εκδρομή στο Πήλιο, όταν η συνοριοφυλακή σταμάτησε το λεωφορείο τους για έλεγχο στο ύψος των διοδίων των Μαλγάρων. Καθώς η Λένα είχε μαζί της μόνο το φοιτητικό της πάσο και όχι το χαρτί της προσωρινής διαμονής, οδηγήθηκε στο Τμήμα του Αγίου Αθανασίου (30 χιλιόμετρα από τη Θεσσαλονίκη), όπου αναγκάστηκε να παραμείνει μέχρι το επόμενο μεσημέρι. Αξίζει να σημειωθεί ότι φίλοι της κοπέλας φρόντισαν μέσα στη νύχτα να πάνε στο Τμήμα το διαβατήριο και το χαρτί της παραμονής της. Η κοπέλα αφέθηκε τελικά ελεύθερη την επομένη, όταν οι φίλοι της επικοινώνησαν με τη διευθύντρια της Περιφέρειας, η οποία τους διαβεβαίωσε ότι η κράτησή της ήταν παράνομη από τη στιγμή που είχαν προσκομιστεί τα χαρτιά της.
ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΛΛΗΨΗ του Σύρου μετανάστη Σ. Νταϊκντούκ Κάστρο στη Θεσσαλονίκη διαμαρτύρεται η Αντιρατσιστική Κίνηση Ιωαννίνων, αναφέροντας μεταξύ άλλων τα εξής:"Ο Κάστρο είναι γνωστός για τους αγώνες του ενάντια στο ρατσισμό και για την κατοχύρωση των δικαιωμάτων των μεταναστών και των προσφύγων που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα. Είναι γνωστός και σε μας από τη διαρκή συνεργασία μας όλα αυτά τα χρόνια για την αντιμετώπιση κρουσμάτων ρατσισμού και μάλιστα είχε συμμετάσχει ως ομιλητής στο 3ο Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ Ιωαννίνων (Μάιος 2002), όπου είχε αναφερθεί στην καθημερινότητα των μεταναστών και των προσφύγων στο Ρέθυμνο. Γνωρίζοντας τον Κάστρο, θεωρούμε ότι η σύλληψή του έχει στόχο το αντιρατσιστικό και μεταναστευτικό κίνημα στο σύνολό του [...] και τους μετανάστες που δεν ταιριάζουν στην εικόνα του μετανάστη-εγκληματία που καλλιεργούν το κράτος και τα ΜΜΕ. [...] Πιστεύοντας στην πλήρη αθωότητά του, θεωρούμε ότι η σύλληψη του Κάστρο δεν είναι ουδέτερη, εκφράζουμε την αμέριστη αλληλεγγύη μας και ζητάμε την άμεση απελευθέρωσή του".
ΓΙΑ ΟΓΔΟΗ ΣΥΝΕΧΗ ΧΡΟΝΙΑ, στις 4, 5 και 6 Ιουλίου θα πραγματοποιηθεί στο Πάρκο Ιλισίων το Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ με τη συμμετοχή 42 κοινοτήτων μεταναστών και 128 αντιρατσιστικών οργανώσεων, δημοτικών κινήσεων, φοιτητικών σχημάτων, εφημερίδων και περιοδικών. Φέτος, το φεστιβάλ επικεντρώνει τη θεματολογία του στη σύνδεση του αντιρατσιστικού κινήματος με τα ελληνικά και διεθνή κινήματα ενάντια στον πόλεμο, την αδικία και την ανισότητα. Οπως κάθε χρόνο, το πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα του φεστιβάλ περιλαμβάνει συζητήσεις, συναυλίες, εκθέσεις ζωγραφικής, σκίτσου, φωτογραφίας κ.ά.
21/06/03
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ότι διακόπτεται "για οικονομικούς λόγους" η καθημερινή έκδοση των πρακτικών της δίκης της 17Ν επαναφέρει στην επικαιρότητα το ζήτημα της δημοσιότητας. Ποιος εγγυάται τελικά τη δημοσιότητα της δίκης; Ασφαλώς όχι οι εκδότες, ούτε οποιοιδήποτε επιχειρηματίες ή ιδιώτες. Αυτοί έχουν άλλο ρόλο μέσα στη δημοκρατία. Τη δημοσιότητα της δίκης υποτίθεται ότι την εγγυάται το δικαστήριο και οι θεσμοί του κράτους. Αλλωστε
ο ίδιος ο πρόεδρος του δικαστηρίου είχε ανακοινώσει την πρώτη μέρα της δίκης
(3/3/03) την απόφαση για την κυκλοφορία των ανεπίσημων αυτών πρακτικών.
Η ΑΙΦΝΙΔΙΑ ΔΙΑΚΟΠΗ των πρακτικών την παραμονή της κρίσιμης φάσης των απολογιών των κατηγορουμένων προκαλεί σοβαρά ερωτηματικά ακόμα και στους πιο καλόπιστους παρατηρητές της διαδικασίας. Ας μην ξεχνάμε ότι οι κατήγοροι (Λυκουρέζος) και οι τρομο-κυνηγοί των ΜΜΕ (Το Βήμα) έχουν εγκαίρως αποφανθεί ότι πρόκειται για "δίκη απολογιών". Και τώρα που πλησιάζουμε στις απολογίες, κόβονται τα πρακτικά. Ποιος φοβάται και τι;
ΑΣ ΜΗΝ ΕΠΙΚΑΛΕΣΤΕΙ κανείς το γεγονός ότι οι πόρτες της αίθουσας του Κορυδαλλού είναι ανοικτές και προσιτές σε όσους επιθυμούν να παρακολουθήσουν τη διαδικασία. Ούτε πρέπει να ακουστεί το επιχείρημα των "άδειων καθισμάτων". Οποιος πέρασε από τον Κορυδαλλό γνωρίζει ότι καθημερινά καταγράφονται λεπτομερώς τα στοιχεία των μελών του ακροατηρίου και κατακρατούνται οι αστυνομικές τους ταυτότητες. Δεν αρκεί να περάσεις από τα διπλά σημεία ελέγχου. Καταγράφεται και η παρουσία σου. Για λόγους ασφαλείας, θα πούνε. Βεβαίως, αλλά
η απρόσωπη δημοσιότητα των κανονικών ποινικών ακροατηρίων δεν υπάρχει. Οποιος επισκεφτεί τη δίκη πρέπει να είναι αποφασισμένος να σταμπαριστεί ως "ακροατής" της 17Ν. Και για τη χρήση αυτής της στάμπας δεν είναι ανάγκη να πάμε μακριά. Πριν από λίγους μόλις μήνες, ο κ. Τράγκας δημοσίευσε στη "Χώρα" (29/9/02) όλο τον -χειρόγραφο τότε- κατάλογο των ακροατών της πρώτης δίκης του Γιάννη Σερίφη (18/12/78), ο οποίος είχε τηρηθεί από τους αστυνομικούς εκείνης της εποχής και χρησιμοποιείται σήμερα ως τεκμήριο διαπλοκής με την τρομοκρατία των ακροατών εκείνων.
Η ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΛΥΣΗ του προβλήματος είναι να επανέλθει από τους συνηγόρους το αίτημα της τηλεοπτικής μετάδοσης των απολογιών όσων κατηγορουμένων συναινούν. Το ασφυκτικό νομικό πλαίσιο επιτρέπει αυτή τη λύση, εφόσον δεν εμπλέκονται άλλοι παράγοντες (συνήγοροι πολιτικής αγωγής, μάρτυρες, κλπ) που έχουν αρνηθεί. Αν δεν γίνει δεκτή η πρόταση αυτή, και με το δεδομένο ότι "κόπηκαν" τα πρακτικά, θα είναι
οφθαλμοφανής η απόπειρα συγκάλυψης όσων θα ειπωθούν κατά την κρίσιμη φάση των απολογιών στον Κορυδαλλό. Ποιος θα πάρει την ευθύνη αυτής της συγκάλυψης;
14/06/03
ΑΝΑΒΛΗΘΗΚΕ την περασμένη Δευτέρα λόγω παρέλευσης του ωραρίου η δίκη του Περίανδρου Ανδρουτσόπουλου, υπαρχηγού της Χρυσής Αυγής, καταζητούμενου για τη δολοφονική απόπειρα κατά δημοκρατών φοιτητών. Κατά την πολύωρη αναμονή, αστυνομικός της ΥΜΕΤ (Υπηρεσίας Μέτρων Τάξης) χάιδευε επιδεικτικά το γκλομπ που κρεμόταν στη ζώνη του, προσελκύοντας πάνω του τα μάτια των παρισταμένων. Μικρή λεπτομέρεια: πάνω στο εργαλείο του οργάνου διακρινόταν καθαρά ένας άσπρος αγκυλωτός σταυρός...
ΑΠΟ ΤΗ ΣΤΕΛΛΑ ΑΛΦΙΕΡΗ ενημερωθήκαμε ότι εισακούστηκε το αίτημα για την αποφυλάκιση ενός βαριά άρρωστου κρατουμένου που δημοσιοποιήσαμε πρόσφατα: "Ο κοινωνικός έλεγχος, η παρέμβασή σας και η άσκηση πολιτικής στο δημόσιο πεδίο έφερε αποτελέσματα. Την Παρασκευή 6 Ιουνίου ο Τ.Σ. αφέθηκε ελεύθερος. Η αυτεπάγγελτη εξέταση της υπόθεσής του κατήργησε τη γραφειοκρατία. Ετσι επιτράπηκε στον υπόδικο να βρεθεί κοντά στην οικογένειά του και να έχει πλήρη φαρμακευτική περίθαλψη στο νοσοκομείο".
Η "ΚΑΜΠΑΝΙΑ ΑΝΤΙ-2004", στο πλαίσιο των εκδηλώσεων κατά της Συνόδου Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ενωσης, διοργανώνει το Σάββατο 11 Ιουνίου στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ανοιχτή συζήτηση με θέμα: "Θεσσαλονίκη 2003 - Αθήνα 2004. Ο 'πολιτισμός' των Ολυμπιακών Αγώνων δεν είναι ο δικός μας". Ομιλητές: Πάνος Τότσικας, Ελένη Πορτάλιου, Νάσος Μπράτσος, Αντωνία Βαφειάδου, Νίκος Ζυγογιώργος και Γιώργος Κοσμάς.
ΕΝΟΨΕΙ ΤΗΣ 26ης ΙΟΥΝΙΟΥ, Διεθνούς Ημέρας αφιερωμένης στα θύματα βασανιστηρίων, το Ιατρικό Κέντρο Αποκατάστασης Θυμάτων Βασανιστηρίων εξέδωσε ανακοίνωση, στην οποία μεταξύ άλλων τονίζονται και τα εξής: "Ο αγώνας ενάντια στα βασανιστήρια απαιτεί ο καθένας από μας να συνεργάζεται με τους άλλους -άτομα, μέσα μαζικής ενημέρωσης και κυβερνήσεις- σε τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Την 26η Ιουνίου κάθε χρόνο χιλιάδες άνθρωποι σε όλο τον κόσμο εκφράζουν την οργή τους ενάντια στα βασανιστήρια. [...] Το 2003, μετά 16 χρόνια εφαρμογής της Διεθνούς Συνθήκης των Ηνωμένων Εθνών κατά των Βασανιστηρίων, τα βασανιστήρια παραμένουν ένα παγκόσμιο πρόβλημα που περιμένει απάντηση. Μόνο 132 χώρες από τις 193 χώρες-μέλη των Ηνωμένων Εθνών έχουν επικυρώσει τη Συνθήκη. Αυτό το χρόνο το Διεθνές Συμβούλιο Κέντρων Αποκατάστασης Θυμάτων Βασανιστηρίων (IRCT) συντονίζει την έκτη παγκόσμια εκστρατεία αφιερωμένη στην ημέρα αυτή. Μαζί με τα θύματα βασανιστηρίων και τις οικογένειές τους, τα Κέντρα Αποκατάστασης, τις οργανώσεις ανθρώπινων δικαιωμάτων, τους φοιτητές, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, τους δικηγόρους και τις κυβερνήσεις κάνουν έκκληση για έναν κόσμο απαλλαγμένο από τα βασανιστήρια. Τα μέσα ενημέρωσης παίζουν έναν κρίσιμο ρόλο στην αποτελεσματικότητα της παγκόσμιας εκστρατείας 'Μαζί ενάντια στα βασανιστήρια'. Τα βασανιστήρια αποτελούν θέμα που ελάχιστα αναφέρεται στον Τύπο".
07/06/03
ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΕΤΑΙ ο π. Βασίλειος Θερμός για το κείμενό μας με τίτλο "Πανελλαδικές με ράσα" του περασμένου Σαββάτου:
"ΠΡΑΓΜΑΤΙ το κείμενό μου διασκευάστηκε από την επιτροπή. Αυτή τουλάχιστον είχε ένα άλλοθι: να το εξομαλύνει και να το διαμορφώσει έτσι ώστε να δουλέψουν πάνω του οι μαθητές. (Τουλάχιστον έτσι το έκρινε.) Γι' αυτό και δεν με ενόχλησε η διασκευή αφού επρόκειτο για "άσκηση". Σεις, όμως, τι δικαιολογία έχετε για τη λογοκρισία σας;
ΑΠΟΚΡΥΠΤΕΤΕ από τους αναγνώστες ότι από τις 20 σελίδες του κειμένου επιλέχθηκαν περίπου 2, όπου η διασκευή ήταν αναπόφευκτη αφού αναφέρονταν ειδικά στον εκκλησιαστικό προβληματισμό για την τηλεόραση. (Συμπτωματικά σ' αυτή την ενότητα υπήρχαν τα πιο βατά σημεία για τους μαθητές.)
ΑΠΟΚΡΥΠΤΕΤΕ ότι το μεγαλύτερο μέρος του κειμένου δεν αναφέρεται στη θρησκευτική αγωγή αλλά σε γενικές επιπτώσεις της υπερβολικής τηλεθέασης. Ισως γι' αυτό επί πολλές μέρες μού έφθαναν ενθουσιώδη σχόλια εκπαιδευτικών που έχουν αντιληφθεί πλέον ότι τα παιδιά έχουν φθάσει να μισήσουν το τυπωμένο χαρτί με απόλυτη ευθύνη του ψυχοφθόρου εκπαιδευτικού μας συστήματος.
ΑΠΟΚΡΥΠΤΕΤΕ ότι το κείμενο περιέχει, όχι 'ηθικολογικό περιεχόμενο', αλλά ψυχαναλυτική διερεύνηση των επιπτώσεων του τηλεοπτικού τοπίου στον ψυχισμό. Και για να το πετύχετε αυτό αποκρύπτετε και την άλλη μου ιδιότητα, του ψυχίατρου και ψυχοθεραπευτή.
ΚΑΙ ΣΤΟΛΙΖΕΤΕ το άρθρο σας με ρατσιστικό τίτλο. Αλήθεια, γιατί θα απαγορευόταν να μπει απόσπασμα από το έργο ενός κληρικού; Μήπως το σχήμα μου με καθιστά πολίτη δεύτερης κατηγορίας; Αλλά σεις αγωνίζεσθε για να μην υπάρχουν τέτοιοι πολίτες. Τα ράσα τα φόρεσα μόνος μου. Μη μου φοράτε σεις μπούρκα αποκρύπτοντας το ποιος είμαι και τι γράφω.
Εύχομαι να υπηρετείτε πάντα την αλήθεια και απροκατάληπτα."
ΑΠΑΝΤΗΣΗ "ΙΟΥ":
ΔΥΣΚΟΛΕΥΟΜΑΣΤΕ να αντιληφθούμε γιατί ο π. Θερμός υπερασπίζει εκείνους που λογόκριναν τόσο την ιδιότητά του όσο και το έργο του. Δικαίωμά του. Αλλά δεν θεωρούμε θεμιτή την αντιστροφή που επιχειρεί στην επιστολή του. Το απόσπασμα ήταν πέντε και όχι "περίπου δύο" σελίδες και απείχε πολύ από "ψυχαναλυτική διερεύνηση". Οσο για τη "ρατσιστική" αντιμετώπιση της ιδιότητάς του, ας απευθυνθεί και πάλι στην Επιτροπή Εξετάσεων. Αυτοί "παρέλειψαν" το "πατήρ" που αναγράφεται καθαρά στο εξώφυλλο του βιβλίου, αυτοί "μεταμφίεσαν" και το κείμενό του. Η άποψή μας υπήρξε σαφής: εφόσον επιλέχθηκε κείμενο κληρικού, έπρεπε και να παρουσιαστεί στα παιδιά ως κείμενο κληρικού. Την μπούρκα, λοιπόν, άλλοι του τη φόρεσαν του πατέρα Θερμού. Εκείνοι που θα όφειλαν να έχουν την ευαισθησία να αντιδράσουν
στο κείμενό μας.