Οι νέες αρμοδιότητες του υπουργείου Δημόσιας Τάξης
 

Υπουργείο προστασίας εφοπλιστών

 

Την ώρα που το κοινό βομβαρδιζόταν από τα τηλεοπτικά δελτία με λογίδρια κατά των απεργών ναυτεργατών, περνούσε σχεδόν απαρατήρητη μια άλλη «μεταρρύθμιση» της κυβέρνησης που έχει σχέση με την προσπάθεια αστυνόμευσης των λιμανιών αλλά και των …ναυτικών. Με το Π.Δ. 50/2010, που υπογράφτηκε πριν λίγες μέρες, μεταφέρθηκαν από το υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη σημαντικές αρμοδιότητες του τομέα της Ναυτιλίας που δεν έχουν καμιά σχέση με ένα υπουργείο που ασχολείται με την τάξη και την ασφάλεια. Οπως κατάγγειλε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Θοδωρής Δρίτσας, «για τρίτη φορά σε οκτώ μήνες από την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από το ΠΑΣΟΚ, και με το τέταρτο κατά σειρά Προεδρικό Διάταγμα για την αναδιάρθρωση των αρμοδιοτήτων της ναυτιλίας, το σύνολο σχεδόν των αρμοδιοτήτων, μεταξύ των οποίων η ποντοπόρος ναυτιλία, η ναυτική εργασία, η ναυτική εκπαίδευση, η περίθαλψη και οι συντάξεις των ναυτικών αποτελούν πλέον αρμοδιότητα του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη».

Συνέβη δηλαδή το απίστευτο: ενώ η κατάργηση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας θα μπορούσε να έχει μια λογική (με την υπαγωγή του Λιμενικού Σώματος εκεί που ανήκουν και τα υπόλοιπα σώματα ασφαλείας και την ανάθεση των υπόλοιπων αρμοδιοτήτων σε μια γραμματεία ή υφυπουργείο Ναυτιλίας σε οικονομικό υπουργείο), η μεταφορά των ένστολων τμημάτων του καταργημένου ΥΕΝ στο υπουργείο του κ. Χρυσοχοϊδη συμπαρασύρει και τις σημαντικότερες λοιπές αρμοδιότητες! Με δυο λόγια, μεταφέρθηκε σχεδόν το σύνολο του ΥΕΝ στο πρώην υπουργείο Δημόσιας Τάξης.

Πρόκειται για απόλυτη αντιστροφή της λογικής. Από δεκαετίες υπήρχε ένα πάγιο και αυτονόητο δημοκρατικό αίτημα, το οποίο υποτίθεται ότι συμμεριζόταν κατά καιρούς και το ΠΑΣΟΚ: να διαχωριστεί το Λιμενικό Σώμα από το πολιτικό προσωπικό και τις υπόλοιπες αναπτυξιακές και οικονομικές δραστηριότητες του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, έτσι ώστε να πάψει το παράδοξο φαινόμενο να διοικείται σε περίοδο δημοκρατίας ένα παραγωγικό υπουργείο από ενστόλους.

Εχουμε περιγράψει το φαινόμενο σε παλιότερη έρευνα («Η αμφίβια στρατοκρατία πολιτεύεται», Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 24.10.04), όπου αναλύαμε τη δομή του παλιού ΥΕΝ, στο οποίο κυριαρχούσαν τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος, καλύπτοντας όλους τους τομείς και όχι μόνο τις δραστηριότητες της κλασικής ακτοφυλακής (αστυνόμευση ακτών, θαλασσών και λιμένων). Τα στελέχη του Λιμενικού είχαν αρμοδιότητα στον κλάδο ναυτιλιακής πολιτικής, τις ναυτικές εταιρείες, τις θαλάσσιες συγκοινωνίες, τη ναυτική εργασία, τον έλεγχο των εμπορικών πλοίων και τα περιβόητα «Προξενικά Λιμεναρχεία» του εξωτερικού.

Τώρα η ιστορία επαναλαμβάνεται με άλλο όνομα. Το οργανόγραμμα του ΥΕΝ απορροφάται από το υπουργείο της Κατεχάκη. Ας μην αναζητήσουμε περίπλοκους λόγους γι’ αυτή την εξέλιξη. Δεν αρκεί ως ερμηνεία ούτε το «άδειασμα» της Κατσέλη και το αντίστοιχο «φούσκωμα» του Χρυσοχοϊδη. Πίσω από την φαινομενικά παράλογη αυτή απόφαση βρίσκεται η επιθυμία των κυβερνώντων να ικανοποιήσουν το λόμπι των εφοπλιστών που είχε τόσα χρόνια βολευτεί με τη διοίκηση όλου του χώρου της ναυτιλίας από ένα ιεραρχημένο στρατιωτικό σώμα, προσανατολισμένο στην εξυπηρέτηση των πλοιοκτητών, τους οποίους σε μεγάλο βαθμό αντιμετώπιζε και ως μελλοντικούς εργοδότες.

 

(Ελευθεροτυπία, 3/7/2010)

 

 

www.iospress.gr