H Pro
Europa, το «έλλειμμα ανθρωπιάς» και η
ταμπακέρα
«Γιατί τόσο έλλειμμα ανθρωπιάς;». Αυτός είναι ο τίτλος εκτενούς επιστολής που έστειλε στην «Κ.Ε.» ο επικοινωνιολόγος κ. Σωτήρης Μ. Τζούμας, στην οποία αναφέρεται στα δημοσιεύματα του «Ιού της Κυριακής» για την «Pro Europa», το site της Εκκλησίας στο Ιντερνετ και το ρόλο του κ. Δρακόπουλου. Σήμερα η «Κ.Ε.» δημοσιεύει την επιστολή του κ. Τζούμα και την απάντηση του «Ιού της Κυριακής»:
|
Ακόμη
μια πολυσέλιδη
επίθεση του «ιού της Κυριακής» κατά του
Παν. Δρακόπουλου, της Pro Europa και του Internet
της Εκκλησίας. Ετσι έγιναν τέσσερις οι
Κυριακές, που το δημοσιογραφικό team του «ιού»
αγωνίζεται με λύσσα εναντίον ενός
ανθρώπου που δεν είναι καν πολιτικός,
εναντίον μιας οργάνωσης που πάντως δεν
έχει άλλη δραστηριότητα από το να
φροντίζει κάποια παιδιά με κοινωνικά και
ψυχολογικά προβλήματα. Και εναντίον του
διαδικτύου της Εκκλησίας -το οποίο αν δεν
υπήρχε, θα έπρεπε η Εκκλησία να το
αποκτήσει αμέσως.
**Η επίθεση αυτή του «ιού» σε τέσσερις
συνέχειες αφήνει πολλά ερωτηματικά. Διότι
και από τις τέσσερις αυτές συνέχειες
προκύπτει ότι πρόκειται για μια
δημοσιογραφική έρευνα που δεν μπορεί να
ξεπεράσει το επίπεδο του κουτσομπολιού,
για μια, μάλλον άτεχνη, συγκέντρωση
πληροφοριών περί Δρακόπουλου, όπου λογής
πληγωμένοι έβγαλαν το άχτι τους,
κατηγορώντας έναν άνθρωπο που κινείται,
είναι αλήθεια, περισσότερο άνετα στο
παρασκήνιο παρά στη δημοσιότητα. Είδαμε να
γίνεται μια επίθεση σε ύφος που παραπέπει
στο «Ομαδικό πορτρέτο για μια κυρία» του
Χάινριχ Μπελ, αν όχι και σε φασίζουσες
τακτικές, όπου κάποιοι
αυτοπροσδιοριζόμενοι ως έγκυροι και
άσπιλοι πολίτες κατηγορούν σε προσωπική
βάση κάποιους άλλους,
ετεροπροσδιοριζόμενους ως αμφιλεγόμενους.
Και ομολογουμένως ο «ιός» μέχρι στιγμής,
δεν μας είχε δώσει τέτοια δείγματα γραφής.
Ισως γι' αυτό μάς εξέπληξε.
- Τι, αλήθεια, δικαιολογεί όλο αυτό το πάθος
κατά του Δρακόπουλου;
Ο «ιός» μάς βεβαιώνει ότι ο Δρακόπουλος
είναι ένας κακός χαρακτήρας, σαν ο «ιός» να
είναι ένας σύγχρονος Κάτων που
αστυνομεύει την ψυχική ποιότητα των
κατοίκων της Ρώμης. Τον μέμφεται διότι
κάποτε έβγαζε το περιοδικό «Εποπτεία»,
ωσάν το περιοδικό αυτό να κατέστρεψε την
πολιτική πορεία της νεότερης Ελλάδος ή τις
προοπτικές της αριστεράς.
Μας λέγει ακόμη ότι ο Δρακόπουλος έχει
προβλήματα με την εφορία, σαν να είναι ο
μόνος που έχει προβλήματα (ας έμπαινε,
τουλάχιστον, στον κόπο να πληροφορήσει το
ευρύ κοινό τι σημαίνει στην σύγχρονη
Ελλάδα να είσαι επώνυμος φοροφυγάς και τι
ανώνυμος...) ή σαν ο «ιός» να έχει σύστημα να
επιτίθεται εναντίον κάθε νεοέλληνα -επώνυμου
ή ανώνυμου- που έχει φορολογικές
προστριβές με την εφορία.
**Ενα δεύτερο σημείο με το οποίο
καταπιάνεται ο «ιός» είναι η Pro Europa.
Είμαι ο τελευταίος που θα μπορούσα να κάνω
τον συνήγορο μιας οργάνωσης στην οποία δεν
συμμετέχω, και επομένως δεν γνωρίζω την
δράση και το έργο της σε πανευρωπαϊκό
επίπεδο. Ομως, με αφορμή την επίθεση στην Pro-Europa,
κατηγορείται εμμέσως πλην σαφώς ο
αρχιεπίσκοπος ότι «ιδιωτικοποίησε τη
φιλανθρωπία», θέτοντας υπό την αιγίδα του
το πρόγραμμα συμπαράστασης στα
κακοποιημένα παιδιά που έφτιαξε (η Pro Europa).
Ας σημειωθεί ότι η εταιρεία αυτή δεν είναι
κερδοσκοπική, ελέγχεται από ορκωτούς
λογιστές, και πάντως δεν είναι η μόνη που
ασχολείται με τα παιδιά -όλα αυτά
θεωρούνται προφανώς αυτονόητα και ίσως γι'
αυτό αποσιωπήθηκαν από την έρευνα.
Ωστόσο δεν κατανοεί κανείς τι σημαίνει «ιδιωτικοποίηση
της φιλανθρωπίας», και γιατί άραγε ο
αρχιεπίσκοπος θα έπρεπε να μη
συμπαρασταθεί ηθικά στην Εθνική Τράπεζα
που δέχθηκε να βγάλει πιστωτική κάρτα,
μέρος των εσόδων της οποίας πηγαίνει σε
βοήθεια των κακοποιημένων παιδιών.
- Γιατί άραγε είναι άξιος κατηγορίας ο
αρχιεπίσκοπος επειδή έδωσε την ευλογία
του σε ένα τέτοιο πρόγραμμα, αφού η
ενέργειά του αυτή δεν σήμαινε ούτε μια
στιγμή ότι η Εκκλησία και η αρχιεπισκοπή
παραιτήθηκαν από τα δικά τους προγράμματα;
- Και τι σημαίνουν τα λασπολογικά
υπονοούμενα ότι έδωσε την ευλογία του στο
πρόγραμμα για να κάνει χάρη στον
Δρακόπουλο; Μήπως πήγε άλλη φιλανθρωπική
εταιρεία, του ζήτησε την ευλογία του κι
εκείνος το αρνήθηκε, μονοπωλώντας την υπέρ
του Δρακόπουλου;
* Θα πρέπει πάντως να ξεκαθαρίσουμε με δύο
λόγια: είναι κακό να αναλαμβάνουν και
επιχειρήσεις κάποιες κοινωνικές ευθύνες;
Είναι κακό να καλλιεργηθεί η κοινωνική
αλληλεγγύη και η συνευθύνη όλων μας στις
ανάγκες του περιθωριοποιημένου παιδιού;
Πού βρίσκεται το σκάνδαλο σε αυτό; Θα
πρέπει, μάλιστα, να γίνει ευρύτερα γνωστό
ότι ο... κατηγορούμενος, -κατά τον
εισαγγελεύοντα «ιό»- Δρακόπουλος, δεν είχε
ποτέ καμιάν αμοιβή από το συγκεκριμένο
πρόγραμμα για τα παιδιά -αλλ' ούτε και η
Εκκλησία δεν έχει οικονομική συμμετοχή. Ο
όλος προϋπολογισμός του προγράμματος
σύμφωνα με τα όσα ειπώθηκαν κατά την
έναρξη της συνεργασίας, δεν υπερβαίνει τα
35 εκατομμύρια το χρόνο -ποσό πολύ μικρό για
συνταρακτικές αποκαλύψεις.
Αρα, το μόνο που θα πρέπει να ελέγξουμε
είναι μήπως ο μακ. αρχιεπίσκοπος δεν
ήλεγξε το εάν ο προμηθευτής στραγαλιών
δίνει μίζες στον Δρακόπουλο ή είναι κι
αυτός μια σκοτεινή νεοφιλελεύθερη
φυσιογνωμία;
**Ενα άλλο σημείο που επιτίθεται ο «ιός»
είναι το Internet της Εκκλησίας.
Ο αρχιεπίσκοπος δεν έκανε μια επιλογή
βασισμένη σε φιλίες αλλά σε αξίες. Ανέθεσε
σε έναν άνθρωπο των γραμμάτων με
εξαιρετική πείρα (δεν είδα κανέναν να το
σχολιάζει αυτό) και με καλή γνώση της
ηλεκτρονικής δημοσιογραφίας, να φτιάξει
τη σελίδα της Εκκλησίας.
Δεν ήταν αβασάνιστη η επιλογή του αυτή.
Προηγήθηκαν πολλές συσκέψεις και
προτάσεις, με τη συμμετοχή μάλιστα και
προσωπικοτήτων του χώρου, από τις οποίες
προέκυψε η απόφαση ανάθεσης του
εγχειρήματος στον Δρακόπουλο.
Το εγχείρημα επέτυχε, οι σελίδες της
Εκκλησίας γνωρίζουν μια τρομακτικής
δύναμης επισκεψιμότητα, με επισκέπτες,
κατά 53% περίπου, εκτός των ελληνικών
συνόρων.
Ο ραδιοσταθμός της Εκκλησίας ακούγεται
μέσω του Internet σε ολόκληρο τον κόσμο από το
σύνολο της ομογένειας. Χιλιάδες ξένοι «επισκέπτονται»
την μοναδική ψηφιακή βιβλιοθήκη με θέματα
την Ορθοδοξία, το χριστιανισμό αλλά και τη
νεοελληνική γραμματεία, μια βιβλιοθήκη
που περιέχει από κείμενα των Πατέρων της
Εκκλησίας έως Σεφέρη, και συνεχίζει να
εμπλουτίζεται με άξια κείμενα, ώστε να
χρησιμοποιείται ως σημείο αναφοράς από
μεγάλα πανεπιστήμια της Ευρώπης και της
Αμερικής.
Ναι, το Internet της Εκκλησίας έχει επίπεδο
επισκεψιμότητας που δεν γνωρίζουν ούτε
μεγάλοι και εγκυρότατοι εκπαιδευτικοί
οργανισμοί της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας,
οι οποίοι διαθέτουν τεράστιους
προϋπολογισμούς και δεκάδες συνεργατών.
Και ορθώς, ο αρχιεπίσκοπος προήγαγε
τιμητικά τον άνθρωπο-ορχήστρα, που
κατόρθωσε να δημιουργήσει με τόσο πενιχρά
μέσα αυτό το θαύμα. Και τον τοποθέτησε στην
ΕΜΥΕΕ.
Βεβαίως κανείς δεν λέει -και πολύ σωστά-
ότι αυτή η επιτυχία του Internet της Εκκλησίας
οφείλεται στον Δρακόπουλο. Σίγουρα,
οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στους
αδιάρρηκτους δεσμούς των Ελλήνων με την
Εκκλησία τους, οφείλεται επίσης στην
επιθυμία των ξένων (καθολικών και
προτεσταντών αλλά και ετεροδόξων) να
γνωρίσουν τι τέλος πάντων λέει η Ορθοδοξία,
ποια είναι η πορεία της και οι
προβληματισμοί της. Και χωρίς άλλο
οφείλεται στη χαρισματική προσωπικότητα
του αρχιεπισκόπου. Αλλά με ποια λογική
ζητάμε από τον αρχιεπίσκοπο, που έχει το
όραμα να μεταδώσει βασικά κείμενα της
πίστης και της γραμματείας μας σε όλο τον
κόσμο, να εκπαραθυρώσει έναν
ομολογουμένως ικανό συνεργάτη;
Με τη λογική ότι δεν ομνύει στο όνομα του
συνεργάτη αυτού... άπασα η νεοτέρα Ελλάς;
Αστεία πράγματα. Μα αυτό δείχνει πόσο πολύ
αγνοούν τον χαρακτήρα του αρχιεπισκόπου
Χριστόδουλου -που όταν βάλλεται ένας
συνεργάτης του, τόσο πιο πολύ τον
προστατεύει...
**Κατηγορήθηκε ο αρχιεπίσκοπος διότι όχι
μόνον επέλεξε τον συγκεκριμένο άνθρωπο
για υπεύθυνο του έργου, αλλά δέχθηκε να
αναμειχθεί η εταιρεία Pro Europa σε αυτό. Το
γεγονός, μάλιστα, παρουσιάστηκε περίπου ως
σκάνδαλο.
Αλλά και η σελίδα της Αποστολικής
Διακονίας έχει ανατεθεί σε ιδιώτη -σε μιαν
εταιρεία. Συνήθως, άλλωστε, οι Εκκλησίες (Πατριαρχεία,
Μητροπόλεις κ.ά.) το ίδιο κάνουν: αναθέτουν
σε αρμόδιες εταιρείες το έργο, καθώς δεν
διαθέτουν επιτελείο συνεργατών που να
έχουν το συγκεκριμένο «know-how».
Τίποτε το παράλογο, ουδεμία οσμή σκανδάλου
παρατηρήθηκε από κανέναν ποτέ.
Παρά ταύτα, ο αρχιεπίσκοπος δεν είχε την
πρόθεση να αφήσει για πάντα το θέμα σε μιαν
εταιρεία, έστω κι αν αυτή είναι μη
κερδοσκοπική. Στο μεταξύ δημιουργήθηκαν
οι μηχανισμοί εκείνοι που επέτρεψαν τη
δημιουργία μονάδος Internet της Εκκλησίας.
Συνεστήθη το 1999 η Επικοινωνιακή και
Μορφωτική Υπηρεσία της Εκκλησίας της
Ελλάδος (ΕΜΥΕΕ), η οποία οργανώθηκε το 2000.
Σε αυτή την υπηρεσία ανήκει ήδη το Internet.
Προς ενημέρωσή σας το όλο κόστος για το
εγχείρημα αυτό που εξελίχθηκε σε άθλο,
λόγω των γνωστών γραφειοκρατικών
αγκυλώσεων που συναντά κανείς μέσα στον
εκκλησιαστικό χώρο (στήσιμο, οργάνωση,
καθημερινή αναμετάδοση ραδιοφωνικού
σταθμού απ' αυτό, στοιχειοθεσία, αμοιβές)
έφτασε στα τρία σχεδόν χρόνια στα 40 εκατ.
δραχμές περίπου (συμπεριλαμβανομένου και
του ΦΠΑ) ενώ ανάλογα εγχειρήματα σε
ιδιωτικές επιχειρήσεις ξεπερνούν πολύ
συχνά τα 30-40 εκατ. δραχμές ετησίως.
**Τέλος, ο «ιός» προσπαθεί να εμφανίσει
περίπου ως σκάνδαλο την ύπαρξη μιας
επιστολής του κ. Κ. Πυλαρινού-δ/ντή της ΕΚΥΟ-
προς τη Pro Europa, χωρίς, όμως, να δημοσιεύει
και το τι απέγινε στη συνέχεια κι αν το όλο
θέμα οφείλετο σε παρεξήγηση, και αν η
παρεξήγηση αυτή βρήκε την οδό επίλυσής της.
Το γεγονός άλλωστε ότι ο Δρακόπουλος δεν
είχε ανάμειξη στη διαχείριση της Pro Europa,
ούτε άλλωστε χειρίστηκε ποτέ ο ίδιος
οποιοδήποτε κονδύλι του προϋπολογισμού
του Internet της Εκκλησίας, αποδεικνύει
ακριβώς πόσον εμπαθείς και προσβλητικές
του επιπέδου της «Ελευθεροτυπίας» εν
τέλει, είναι οι λυσσασμένες αυτές
επιθέσεις.
**Με θλίψη μου στρέφομαι κατά τακτικών
συνεργατών της εφημερίδας αυτής, που το
γενικό επίπεδο της ενημέρωσης που μας
παρέχουν -ακόμη κι αν διαφωνεί κανείς με
αυτό- είναι πάντα υψηλό. Αλλά προσωπικά μού
προκαλεί ναυτία το ύφος της επίθεσης.
Ναυτία και θλίψη!
Σώθηκαν βρε παιδιά τα θέματα που συνήθως
ασχολείστε, και βαλθήκατε να εξοντώσετε
έναν πονεμένο και ταλαιπωρημένο
συνάνθρωπό μας; (που μπορεί να μην έχει... «αποδράσει»
από το περιβόλι της Παναγίας -όπως και
εσείς άλλωστε είναι, όμως, άνθρωπος!). Γιατί
τόσο μίσος; Γιατί τόσο έλλειμμα ανθρωπιάς;
Αν στόχος σας είναι η ολοσχερής εξόντωσή
του (γιατί ηθικά μάλλον τα καταφέρατε)
συνεχίστε λίγο ακόμη το θεάρεστο έργο σας...
Βρίσκεστε σε καλό δρόμο!
* Ο κ. ΣΩΤΗΡΗΣ Μ. ΤΖΟΥΜΑΣ
είναι επικοινωνιολόγος. Διετέλεσε μέλος
του πρώτου δ.σ. της Επικοινωνιακής και
Μορφωτικής Επιτροπής της Εκκλησίας της
Ελλάδος, που ασχολήθηκε με τη δημιουργία
της ιστοσελίδας της Εκκλησίας.
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 02/06/2002