www.iospress.gr

 

 

IOSPRESS

 

 

30/10/04

 

ΤΗΝ ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΤΟΥ είχε ο «Ιός» κατά τις τριήμερες εκδηλώσεις της Εκκλησίας για τα 100 χρόνια του Μακεδονικού Αγώνα και του Παύλου Μελά. Προσφωνώντας στις 15/10 τον Αρχιεπίσκοπο στο Πισοδέρι ο μητροπολίτης Φλώρινας κ. Θεόκλητος αναφέρθηκε σε «τινές, οι οποίοι εκ της ανέσεως των γραφείων των και την ευμάρεια των παχυλών μισθών των αμφισβητούν την θυσίαν των ηρώων, προτείνοντες 10 τρόπους συμφώνως προς τους οποίους εφονεύθη ο Παύλος Μελάς. Είναι αληθές να θρηνείς διά το κατάντημα των κουλτουριάρηδων ιστορικών». Πρόκειται βέβαια για σαφή αναφορά στο κείμενο του «Ιού» για το θάνατο του Μελά («Ποιος σκότωσε τον Παύλο Μελά;», 10/10/04).

ΔΕΝ ΕΧΑΣΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ο κ. Χριστόδουλος και στην αντιφώνησή του επανέλαβε τα ίδια: «Πριν από λίγο ηκούσθη μέσα εις τον ιερόν αυτόν Ναόν διάτορος η φωνή της εκκλησίας από του στόματός σας και από τη γλώσσα σας μία φωνή αφυπνιστική μέσα στη σημερινή σύγχυση η οποία ανακαλεί εις την τάξιν τους πάσης φύσεως τολμητίας οι οποίοι, όπως και εσείς είπατε, από την ασφάλειαν των γραφείων των εις την Αθήνα και κάτω από την ανταύγεια των παχυλών μισθών τους οποίους λαμβάνουν, έχουν το θράσος να παραχαράσσουν την Ελληνικήν Ιστορίαν και να διδάξουν τους επερχομένους περί δήθεν ανακριβειών τις οποίες η Ελληνική Ιστορία έχει υιοθετήσει».

ΚΑΙ ΟΣΟΝ ΜΕΝ αφορά τους παχυλούς μας μισθούς, ευχαρίστως τους ανταλλάσσουμε με τις γλίσχρες οικονομίες των δύο Αρχιερέων. Ομως δεν έκαναν τον κόπο -ούτε αυτοί ούτε και οι χειροκροτητές τους- να μας πληροφορήσουν το σημείο που εντοπίζουν την «παραχάραξη». Αλλωστε μια βδομάδα αργότερα δημοσιεύτηκε στην Καθημερινή η εξαιρετική μελέτη του καθηγητή Βασίλη Γούναρη («Το μοιραίο δεκαήμερο», 17/10/04) όπου διατυπώνονται ανάλογα με τα δικά μας συμπεράσματα. Η ιστορική έρευνα ξεπερνά τα φονταμενταλιστικά ή εθνικιστικά στερεότυπα.

ΑΥΤΟΣ ΑΛΛΩΣΤΕ ήταν ο λόγος που σε άλλο κείμενό μας («Το κρυφό σχολειό του κ. Θεόκλητου», 16/10/04) επισημάναμε ότι δεν είναι δουλειά της Εκκλησίας να διδάσκει Ιστορία και πολύ περισσότερο να επιβάλλει διαγωνισμούς στα σχολεία με τα δικά της εξωεπιστημονικά κριτήρια και με αντιπαιδαγωγικά κίνητρα. Το θέμα πήρε έκταση στον τοπικό Τύπο. Το «Εθνος» της Φλώρινας αναδημοσίευσε πρωτοσέλιδα το κείμενό μας, με τίτλο «Εκδηλώσεις για τα 100χρονα από το μακεδονικό Αγώνα και ο 'Ιός' της Ελευθεροτυπίας» (22/10). Σχολιάζοντας η εφημερίδα χαρακτηρίζει «υπερβολική» την αντίδρασή μας, αλλά «συμφωνεί επί της ουσίας». Υπερβολικός, μάλλον, είναι και ο σχολιαστής της εφημερίδας «Πολίτης» (19/10), ο οποίος μας αποδίδει ακόμα και την ασθένεια του μητροπολίτη: «Γριπιασμένος εμφανίσθηκε ο Επίσκοπός μας στις εκδηλώσεις για τα 100χρονα του Μακεδονικού Αγώνα. Επεσε θύμα του γνωστού ΙΟΥ...". Περαστικά σε όλους!

 

 

23/10/04

 

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΤΙΜΗ για έναν δημοσιογράφο είναι αυτό που διαπιστώσαμε ως αμηχανία ή δίλημμα, μετά τη δολοφονική επίθεση που είχε στόχο τον Φίλιππα Συρίγο. Οσοι επιχείρησαν να βρουν τους ηθικούς αυτουργούς που όπλισαν το χέρι των επίδοξων εκτελεστών, αναφέρθηκαν στις τρεις μεγάλες δημοσιογραφικές έρευνες που τον απασχόλησαν την τελευταία περίοδο. Θεωρήθηκε λοιπόν αυτονοήτως ότι υπήρξε στόχος μιας από τις τρεις μαφίες, της ποδοσφαιρικής, της ολυμπιακής και της φαρμακευτικής που τόλμησε να θίξει με τις πιο πρόσφατες έρευνές του. Ελπίζουμε μόνο, όλα αυτά τα συγκινητικά λόγια συμπαράστασης που σκορπίστηκαν απλόχερα αυτές τις μέρες να μεταβληθούν σε λόγια στήριξης της ουσίας των ερευνών του, που δεν υπήρξαν τόσο δημοφιλείς όταν δημοσιεύονταν.

ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ με το δημιουργό του, διευκρινίζουμε ότι το έργο «Παύλος Μελάς» που παίζεται εδώ και χρόνια από το Θέατρο Σκιών του Γ. Χατζή δεν έχει καμιά σχέση με τις εκδηλώσεις που διοργάνωσε η Εκκλησία σε περιοχές της Μακεδονίας τις περασμένες μέρες για τα 100 χρόνια του Μακεδονικού Αγώνα.

"ΔΕΝ ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ σύναξη τρομοκρατών" απάντησε ο υπουργός δικαιοσύνης στην πρωινή εκπομπή των Λυριτζή-Οικονόμου στη ΝΕΤ, όταν του επισήμαναν ότι με μια λαμαρίνα χωρίζεται στα δύο το προαύλιο των γυναικείων φυλακών Κορυδαλλού όπου κρατούνται οι καταδικασμένοι του ΕΛΑ και οι βαρυποινίτες της 17Ν και ότι αν αφαιρεθεί θα μεγάλωνε κάπως το προαύλιο για να μπορούν να περπατάνε λίγο περισσότερο. Τις επόμενες μέρες η διοίκηση των φυλακών προχώρησε σε "ανακατατάξεις" κρατουμένων, ικανοποιώντας αιτήματά τους και "ανακατεύοντας" κρατούμενους για τον ΕΛΑ με κρατούμενους της 17Ν. Η διαχωριστική λαμαρίνα έμεινε να χωρίζει τώρα δύο μικρές "συνάξεις" χωρίς να υπάρχει πια κανένας απολύτως λόγος. Εκτός και αν πέρα από τις κινήσεις διαλλακτικής διάθεσης, υπάρχουν και άλλες σκέψεις που οδήγησαν στην απόφαση να προαυλίζονται μαζί κάποιοι, αλλά όχι όλοι όσοι κρατούνται στις γυναικείες φυλακές και ενώ ο Χ. Τσιγαρίδας από τον ΕΛΑ μετακομίζει μαζί με τους ισοβίτες της 17Ν στις ανδρικές φυλακές, ο Αλ. Γιωτόπουλος και ο Β. Τζωρτζάτος μετακόμισαν στο μέρος εκείνο των γυναικείων που προαυλίζονται οι Κ. Αγαπίου και Α. Κανάς. Οσο η λαμαρίνα παραμένει στη θέση της, αυτή η επιλεκτική απομόνωση οδηγεί στη σκέψη ότι ίσως πεισματικά εξακολουθούν οι αρχές να επιμένουν στη θεωρία των συγκοινωνούντων δοχείων όσο κι αν αυτό δεν επιβεβαιώθηκε ούτε καν στη δικαστική αίθουσα.

 

 

16/10/04

 

"Β' ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ πόλεμος, Φασισμός, Εθνικισμός και Αντίσταση" είναι το θέμα της ημερίδας που οργανώνει, με την ευκαιρία της φετινής επετείου της 28ης Οκτωβρίου, ο Παιδαγωγικός Ομιλος (πρωτοβουλία των Παρεμβάσεων - Κινήσεων - Συσπειρώσεων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης) αύριο το πρωί (10 πμ) στο κτίριο του Παιδαγωγικού (παλιό Χημείο). Εισηγητές θα είναι οι πανεπιστημιακοί Βασίλης Κρεμμυδάς ("Η εθνική επέτειος: ένα μάθημα Ιστορίας") και Aλκης Ρήγος ("Μια διαφορετική παιδαγωγική προσέγγιση της 28ης Οκτωβρίου"). Θα ακολουθήσουν εργαστήρια με αντικείμενο τις προϋποθέσεις αξιοποίησης των προφορικών μαρτυριών στο μάθημα της Ιστορίας, το στήσιμο μαθητικών θεατρικών παραστάσεων αλλά και τη δύσκολη σχέση των αλλόγλωσσων και μεταναστών μαθητών με τις εθνικές γιορτές. Επιπλέον, από τους οργανωτές θα δοθεί στους συμμετέχοντες φάκελος με θεωρητικά κείμενα και βιβλιογραφία για το θέμα της ημερίδας, καθώς και παιδαγωγικό υλικό σχετικό με τις γιορτές της 28ης Οκτωβρίου και 17ης Νοεμβρίου.

ΜΙΑ ΠΕΡΙΕΡΓΗ συνωμοτική θεωρία για το θάνατο του Παύλου Μελά διατυπώνει, με αφορμή τον "Ιό" της περασμένης Κυριακής, ο Γεώργιος Σοφοκλέους Τσάπανος, γόνος γνωστής εθνικόφρονος οικογένειας της Φλώρινας. "Από τη μακρινή Καλιφόρνια της Αμερικής", όπου βρίσκεται, μας εγκαλεί ότι με το δημοσίευμά μας προβήκαμε στην "ηρωοποίηση" ενός "ντόπιου Μακεδόνα" ως πιθανότερου εκτελεστή του διάσημου μακεδονομάχου, τονίζει όμως παράλληλα ότι τον Μελά "η σφαίρα τον πήρε στην μέση (κι όχι στην κοιλιά), γεγονός που μαρτυράει ότι η σφαίρα ήρθε από πίσω, από την πλάτη, κατά πάσα πιθανότητα από αυτόν που τον ακολουθούσε".

ΣΥΜΦΩΝΑ με τη θεωρία του κ. Τσάπανου, που ομολογουμένως αφήνει πολύ πίσω και τα πιο προχωρημένα σενάρια που έχουμε κατά καιρούς διαβάσει ή ακούσει (ότι τον σκότωσαν λχ οι δικοί του για να τον ληστέψουν κλπ), ο θάνατος του Μελά δεν ήταν παρά μια πολιτική δολοφονία ενός ανήσυχου εθνικιστή από τους αιώνιους προδότες που κυβερνούσαν -κι εξακολουθούν να κυβερνάνε- την Αθήνα. "Τι είδους 'εξυπηρετήσεις' προσέφερε η Ελληνική Κυβέρνησις και υπό τας πιέσεις ποιών;", αναρωτιέται χαρακτηριστικά ο επιστολογράφος μας. "Βοηθούσε άραγες η ελεύθερη Ελλάδα, οι ελλαδικοί της και το παλάτι, τους Βουλγάρους;". Τελικό συμπέρασμα: "Ο θάνατος του Μελά δεν είναι απλός. Αν οι ελλαδικοί δέχονταν τους Μακεδόνες σαν τους αντιπροσωπευτικούς Ελληνες όπως τους ήθελε ο Ηρόδοτος και ο Θουκυδίδης, τότε αυτοί τους οποίους οι Φιλέλληνες είχαν ήδη ονομάσει σαν Ελληνες, τι θα ήσαν; Θέλανε και θέλουν άραγες τους Μακεδόνες στην οικογένεια των Ελλήνων;". Με άλλα λόγια: επειδή οι Μακεδόνες ήταν (και είναι) οι "αυθεντικοί" Ελληνες, οι κομπλεξικοί "χαμουτζήδες" σκότωσαν τον Μελά για να μην χάσουν τα πρωτεία της ελληνικότητας!

ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ, νομίζουμε, περιττεύουν.

 

 

09/10/04

 

ΣΕ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ του προς την ΕΣΗΕΑ (1/10/2004) δημοσιογράφος περιγράφει ως αντιδεοντολογική και ακραία τη συμπεριφορά ρεπόρτερ του ΑΝΤΕΝΝΑ την ημέρα του δυστυχήματος στο Μαλιακό. Ο καταγγέλλων επικαλείται και τη μαρτυρία 4 άλλων συναδέλφων υπογραμμίζοντας ότι η χρήση της "κρυφής κάμερας" στο νοσοκομείο Λαμίας δεν "αποκάλυψε" τίποτα, παρά μόνο "βίασε ψυχικά 15χρονα παιδάκια".

ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΦΟΡΑ, "μόλις έφτασαν όλοι οι δημοσιογράφοι στο Νοσοκομείο Λαμίας η διοίκηση και οι ψυχολόγοι μάς παρακάλεσαν να είμαστε διακριτικοί με τα τραυματισμένα παιδιά και τους συγγενείς τους. Αυτή φυσικά ήταν και η ομόφωνη δική μας απόφαση γι' αυτό και μείναμε στο προαύλιο τραβώντας μόνο κάποια μακρινά πλάνα και από εκεί κάναμε όλες τις συνδέσεις. Δηλαδή δεν εισήλθαμε στους χώρους νοσηλείας για να καταγράψουμε δηλώσεις τραυματισμένων 15χρονων παιδιών και των γονέων τους. Την επόμενη μέρα που πήραν τα παιδιά εξιτήριο και πάντα από το προαύλιο πήραμε δηλώσεις μόνο των γονέων που το επιθυμούσαν.

ΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ όμως της 29ης Σεπτεμβρίου ο ΑΝΤΕΝΝΑ παρουσίασε πλάνα και συνεντεύξεις παιδιών που είχαν ληφθεί μέσα στα δωμάτια νοσηλείας τους με κρυφές κάμερες και με ευδιάκριτες τις φωνές των συναδέλφων που κατά τα άλλα είχαν συμφωνήσει στην τήρηση των κανόνων δεοντολογίας.

ΣΗΜΕΙΩΝΟΥΜΕ μάλιστα ότι έγιναν ερωτήσεις του τύπου «τι θυμάσαι;» οι οποίες έφερναν στη μνήμη των παιδιών τραύματα που τόσο οι γιατροί όσο και οι ψυχολόγοι προσπαθούσαν να επουλώσουν. Εφτασαν δε μέχρι το ακραίο σημείο να ρωτάνε τα παιδιά αν ήξεραν για τους συμμαθητές τους και ενώ ακόμα οι ειδικοί δεν τα είχαν ενημερώσει για ευνόητους λόγους".

ΤΕΛΟΣ Η ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ επικαλείται: πρώτον, το άρθρο 2 παρ. ε του Κώδικα Δεοντολογίας της ΕΣΗΕΑ που τονίζει ότι ο δημοσιογράφος οφείλει "να αντιμετωπίζει με διακριτικότητα και ευαισθησία τους πολίτες, όταν αυτοί βρίσκονται σε κατάσταση πένθους, ψυχικού κλονισμού και οδύνης", δεύτερον, το αρ.7 παρ. 1 του σχετικού Προεδρικού Διατάγματος (ΕΣΡ) που αναφέρει: "Πρέπει να αποφεύγεται κάθε αδιάκριτη παρέμβαση σε ανθρώπινο πόνο ή πένθος...", και, τρίτον, το αρ. 10 παρ. 1 του ίδιου διατάγματος που λέει: "απαγορεύεται η παρουσίαση ανηλίκων μέσω εικόνας, ονόματος ή άλλου τρόπου που να καθιστά σαφή την ταυτότητά τους ή τη συμμετοχή τους σε όλες τις εκπομπές που περιλαμβάνονται στον παρόντα κώδικα, όταν αυτοί είναι μάρτυρες ή θύματα εγκληματικών ενεργειών ή δυστυχημάτων ή βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση".

ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΟΜΩΣ ότι «τα μάτια της Ελλης» δεν είναι τόσο μεγάλα ώστε να βλέπουν και κάτω από τη μύτη της.

 

 

02/10/04

 

ΟΠΩΣ ΜΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΕΙ το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι (ΕΠΣΕ) άλλη μία ασθένεια του βασικού κατηγορούμενου οδήγησε σε νέα αναβολή τη δίκη των 26 κατηγορουμένων για σωρεία αδικημάτων που περιλαμβάνουν βιασμό, μαστροπεία, σωματεμπορία, αρπαγή, κατακράτηση και κακοποίηση δύο ανήλικων Ρουμάνων, απαγωγή, παράνομη οπλοφορία, ξέπλυμα χρήματος, παράβαση καθήκοντος από τους αστυνομικούς αλλά και παράνομη είσοδο στη χώρα των τρομοκρατημένων θυμάτων που κάθονται στο εδώλιο δίπλα ακριβώς σε εκείνους που κατηγορούνται ότι τέλεσαν σε βάρος τους όλες αυτές τις πράξεις και μάλιστα όταν εκείνες ήταν μόλις 15 και 16 χρονών.

Η ΔΙΚΗ ΕΠΡΟΚΕΙΤΟ να γίνει από το 1998 και μάλιστα ορισμένα αδικήματα έχουν ήδη παραγραφεί παρά την παρέμβαση πριν ένα χρόνο του τότε υπουργού δικαιοσύνης Φίλιππου Πετσάλνικου (βλ. "Ο ατέλειωτος εφιάλτης της Τζ. Μ. και της Καμ. Π.", ΙΟΣ 19/7/03). Ο ίδιος ο πρόεδρος Χ. Παπαηλιού και οι δικαστές πριν δώσουν την αναβολή για τις 8/11/04 αναρωτήθηκαν για αυτές τις ασθένειες και τα ιατρικά πιστοποιητικά που εμφανίζονται σε τόσο κρίσιμες δίκες με φανερή δυσφορία, όπως επισημαίνει το ΕΠΣΕ, ενώ από το ακροατήριο απουσίαζαν όλοι εκείνοι οι φορείς που θα μπορούσαν να συμπαρασταθούν στα δύο θύματα.

ΜΕ ΤΟΝ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟ τίτλο "Φιμώνουν και τους βουλευτές!" ο "Αδέσμευτος Τύπος" (Ρίζου) αναφέρεται (22/09/04) στην αγωγή που υπέβαλε ο κ. Σωτήρης Μπλέτσας στον βουλευτή Ευγένιο Χαϊτίδη, αποδίδοντάς του ευθύνες για τον πολυετή διασυρμό που υπέστη επειδή διένειμε, στο αντάμωμα των Βλάχων στη Νάουσα, το 1995, ένα φυλλάδιο του Ευρωπαϊκού Γραφείου Λιγότερο Χρησιμοποιούμενων Γλωσσών (EBLUL). Στο έντυπο καταγράφονταν 41 λιγότερο χρησιμοποιούμενες ή περιφερειακές γλώσσες στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης και ανάμεσα σ' αυτές αναφέρονταν πέντε για τον ελλαδικό χώρο (βλάχικα, αρβανίτικα, σλαβομακεδόνικα, πομάκικα, τούρκικα). Για την υπόθεση ο "Ιός" έχει αναφερθεί διεξοδικά (π.χ. "Η ώρα των άλλων γλωσσών", 24/11/02, "Διασπορά ψευδών ειδήσεων", 10/02/01).

ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ονόματα, η εφημερίδα "φωτογραφίζει" την υπόθεση και στολίζει τον κ. Μπλέτσα με διάφορα κοσμητικά (πρακτορίσκος), και αντιστρέφει την εικόνα διώκτη-διωκόμενου, εμφανίζοντας τελικά τον βουλευτή ως θύμα. Ολα αυτά είναι ίσως αναμενόμενα. Μόνο που η εφημερίδα αναφέρει ότι "ο πρακτορίσκος καταδικάστηκε σε βαρύτατες ποινές", ενώ είναι γνωστό ότι στο εφετείο ο κ. Μπλέτσας αθωώθηκε πανηγυρικά, αφού το δικαστήριο αναγνώρισε την ύπαρξη των άλλων αυτών γλωσσών και αποφάνθηκε ότι δεν ήταν δυνατόν αυτό το φυλλάδιο να προκαλέσει αναστάτωση και ανησυχία στο κοινό.

 

www.iospress.gr